דיבור

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

24/04/2004 | 10:12 | מאת: נועה

שלום רב ביתי בת שנתים ושמונה חודשים, אינה מדברת באופן שוטף לדוגמא: 1. את האות ר אינה מבטאת כלל (יאוק במקום ירוק) 2. אינה אומרת את המילה בשלמותה: אם היא שרה שיר, אי אפשר להבין את המילים שהיא שרה. 3. לעיתים היא רוצה לומר משפט שלם אבל קשה לה, והיא נעצרת באמצע למרות שאני רואה שהיא יודעת מה עליה לומר פשוט לא יוצא לה: למשל אם אני נותנת לה פרוסת לחם עם ממרח והיא רוצה שאחתוך באמצע כדי שיווצר כריך היא אומרת: "אימא הלחם לא ככה ........וממשיכה להראות לי בידים מה היא רוצה" כדי שהמצב ישתפר אני מתקנת לה את המילים (בתשובה ולא כתיקון למה שאמרה), אני מבקשת ממנה לחזור אחרי על מילים מסויימות תוך שאני מחלקת אותן להברות - נעשה כמשחק. יש לציין שילדתי נבונה (כמו כל הילדים.........) יודעת שירים רבים, ואף יש ספרים שהיא יודעת להשלים את תחילת המשפטים. אנו מנסים לדבר עימה המון, לצייר, וליצור: למשל אם אני מכינה עוגה אני תמיד משתפת אותה ומבקשת ממנה להסביר לי מה צריך לעשות. אודה לעצתך

נשמע שהכל תקין. הילדה עושה מה שהיא יכולה ואם היא מתקדמת, לו באיטיות, אז היא כניראה מתפתחת בצורה תקינה. באשר ל "ר", היא נרכשת מאוחר יחסית , לקרת גיל 5, על כן, היא לא חייבת עדיין לומר אותה. (כן, גם אם ישנם ילדים שאומרים אותה נכון, לא כך הדבר בכל הילדים) דברי אליה נכון ותהיי בטוחה שהיא תשלים את כל השפה, בקצב שלה. אין טעם לשאול אותה שאלות, תעודדי לשאול, להשיב ולהכנס למצב של שיחה, טבעית ולא כמבחן מתמשך.........

26/04/2004 | 08:04 | מאת: נועה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה