תסמונת האונה הימנית

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

11/04/2001 | 01:52 | מאת: עינב

שלום וברכה! האם יש לך מידע אודות "תסמונת האונה הימנית" ? או הפנייה לאיש מקצוע נוסף שיוכל לעזור לי בנושא. כעוסקת בתחום החינוך מיוחד רציתי לקבל מידע המשלב בין חינוך ורפואה בנושא. אשמח לקבל כל מידע בנושא בהקדם. תודה מראש, ולילה טוב.

12/04/2001 | 22:06 | מאת: שירה

שלום עינב, בתור מישהי ש"חרשה" את הנושא מכל הכיוונים מתוך עניין אישי, אני מקווה שאוכל לסייע, אני מצרפת כאן רשימת מאמרים בנושא, וכן שני אתרים שמכילים המון חומר:מאמרי אינטרנט, רשימות מאמרים מז'ורנלים רפואיים, תכתובת של הורים (שם הייתי מציעה להסתמך פחות על הדיוק בדברים - אנשים לפעמים מאוד מבולבלים). 1)M.SemrudClikeman and G.W Hynd . Right hemisferic dysfunction in nonverbal >learning disabilities:Social , academic , and adaptive functioning in adults >and children. Pcycological Bulletin,1990;Vol 107,No2,196-209 >2)Kytja K.S Voeller . Clinical Neurologic Aspects of the Right-Hemisphere >Deficit Syndrome. J.Child Neurol .1995. vol 10 (suppl),s16-s22 >3)M.B Denckla . The child with developmental disabilities grown up: adult >residua of childhood disorders.1993 ,Neurologic Clinics. vol 11, No1.105-125 >4)Gross-Tsur V, et al. Developmental Right hemisphere syndrome: Clinical >spectrum of the nonverbal learning disabilities. J Learn Dis 1995,:28:80-86 >5)Little SS. nonverbal learning disabilities and socioemotional >functioning.a review of recent literature. J Learn Dis1993 , 26:653-665 >6) S Weintraub & M Mesulam . Developmental learning disabilities of the >right hemisphere:emotional ' interpersonal and cognitive components.Arch >Neurol.1983;40;463-468 >7)Voeller KKS. Right hemisphere deficit syndrome in children . Am J >Psychiatry.1986;143;1004-1009 >8)Gracia-Sanchez C et al. Right hemisphere dysfunction in subjects with >attention deficit disorder with or without hyperactivity.J Child Neurol . >199;12;107-115 >9)יעל לנדאו וורדה גרוס- צור .הפרעת קשב וריכוז :מאפיינים ייחודיים בתסמונת >התפתחותית של האונה הימנית .הרפואהכרך 136ףחוב' ח' (15.4.99) 596-599 האתרים www.nldontheweb.org ו- www.nldline.com חוץ מזה אם את רוצה צרי איתי קשר במייל, ואוכל לצלם ולשלוח לך חומר שיש לי וכך לחסוך קצת כיתות רגלים.

12/04/2001 | 22:35 | מאת: שירה

עינב, בכל אופן חשבתי להוסיף כאן סקירה קצרה של הנושא, בתקווה שמנהלת הפורום לא תכעס. תסמונת של האונה הימנית נקראת לעיתים גם "ליקויי למידה לא מילוליים" -NLDnon verbal learning disabilities או NVLD. לתסמונת כמה מרכיבים: פער גדול בין אי.קיו מילולי לביצועי, בעיה בתפיסה ו/או יצירה של תקשורת לא מילולית (שפת גוף, הבעות פנים, טונציה של הדיבור) ובעיות חברתיות ורגשיות, בעיות ביכולות הראייתיות מרחביות (visospatial skills), בעיות מוטוריות (מוטוריקה גסה ועדינה), הפרעת קשב (מסוג ייחודי, ללא היפראקטיביות, עם מיקוד יתר, עם אימפולסיביות לפחות בחלק מהמקרים), ואצל חלק ניכר גם ליקוי למידה בחשבון כולל לפעמים בעיות בתפיסת זמן. כמובן שהעניין אינדיבידואלי מאוד לא כל ילד סובל מכל הקשיים, ובוודאי שלא במידה שווה. זה תלוי גם בתחומים החזקים של כל ילד. אקח לדוגמא את עצמי: בגיל שמונה אבחנו אצלי מה שקראו אז "פגיעה מוחית מזערית בהמיספרה הימנית", אז ככה אבחנו הפרש גדול מאוד בין שני סוגי האינטליגנציה (במילולית אני ברמת מחוננות, בגיל 20 חזרתי על מבחן ווקסלר והיו 59 נקודות הפרש, לרוב ההפרש קטן בהרבה -20 נקודות זה הפרש סביר בתסמונת), בעיות מוטוריות בעיות בקטע הראייתי -מרחבי, ובעיות תחושתיות (רגישות יתר למגע למשל - אח"כ קראתי שזה די אופייני), לא התייחסו אז לצד החברתי. כשנבדקתי בגיל 20 המאבחנת ראתה גם אינדיקציות להפרעת קשב עם אימפולסיביות - סוף סוף הבנתי למה המורים טענו תמיד שאני מתפרצת בשיעורים, נכנסת לדברי אחרים וכ"ו (בקטע של נכנסת לדברי אחרים האמת היא שלקח המון זמן עד שנעשיתי מודעת לכיצד אמורים לנהל שיחה - שיש רווחים בדיבור של אחרים, איך למצוא את הרווחים האלה, שבמהלך שיחה עוברים מנושא לנושא ועוד - כך שגם לזה היה חלק מן הסתם) כשקראתי את המאמרים גיליתי את הילדה שהייתי מבחינה חברתית - כלומר לא רק לא מקובלת, אלא גם לא ממש מודעת למה קורה סביבי חברתית. מצד שני היום יש לי לא מעט ידידים , אולי לא בדיוק ברמת הקשר שהייתי רוצה אבל יש. לגבי שפת גוף- קשר עין התחלתי ליצור רק בגיל 19 אחרי שחברה העירה לי וגם בלי להבין בהתחלה למה הוא משמש מעבר ל "ככה אמורים להתנהג", הטונציה שלי? אני לפעמים מדברת בקול רם מידי בלי לשים לב, ואנשים חושבים שיש לי מבטא זר. עוד משהו לגבי שיחה, כשהייתי ילדה ונערה נהגתי לדבר שעות ארוכות על נושא אחד בלי להעביר נושא בכלל. פשוט להינעל. ולא חשוב עם הנושא חשוב או לא. כילדה קטנה, אמא שלי אומרת שנהגתי גם לחזור פעמים רבות בזו אחר זו על שאלות ששאי בלי להבחין שהיא ענתה לי. היום זה די בסדר, חוץ מזה שאני עדיין מתקשה לא להיכנס לדברי אחרים, ולפעמים קצת להעביר נושא. מטמתיקה ? לי מעולם לא היתה בעיה ביסודי הצטיינתי, אח"כ עשיתי בגרות 5 יחידות וקיבלתי ציון סביר. אגב, דברים לא חייבים להיות נוראיים כפי שמתוארים במאמרים. מנסיוני בהחלט יש שיפור עם הגיל לפחות אצלי. לטפל? ברור שצריך חייביםגםכדי למנוע את הנזקים הרגשיים.

17/04/2001 | 15:27 | מאת: EINAV

TO SHIRA... TANK YOU VERY MUCH ABOUT THE INFORMATION THAT YOU GIVE ME. I DON'T KNOW ENGLISH VERY WELL... IF YOU CAN GIVE ME THE INFORMATION LIKE YOU TOLD ME. HAVE YOU GOOD DAY, AND TANK YOU AGAIN. EINAV.

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה