ילד בן שנתיים שמדבר ומגמגם

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

22/01/2022 | 20:27 | מאת: מיקה

הבן שלי בן שנתיים וחצי בדיוק לא מצטיין בדיבור כל כך… יש לו אוצר מילים אך לא מובן כל כך לסובבים, לפעמים ממלמל ולפעמים מדבר ברור אך לרוב לא. למשל דינוזאור הוא יגיד זאואר … ויש גם מילים שהוא ממש מובן. הוא מוציא רוק כשמנסה להגות מילים וממש מתאמץ. לאחרונה ( שבועיים אחרונים) שמתי לב שהוא ממש מגמגם בחלק מהמילים. ינשוף אומר י י י ינשוף עם עיניים שממצמצות ומתאמצות. חשוב לי לציין שסבא שלו מגמגם ויש לו אחות גדולה שמדברת רגיל. אשמח להסבר איך לפענח את המצב? אני מניחה שזה שלב עדיין מוקדם אך הייתי רוצה הכוונה למה לצפות ממנו כיום. מתי צריך להדליק נורה אדומה? זה אומר שיש מצב שיישאר מגמגם לכל החיים?

כל הילדים מציגים היסוסים בתחילת המשפט, זה כי חייבים לארגן את המחשבה או לשלוף את המילה, ובינתיים מתחילים להפיק דיבור, כשלא לגמרי מוכנים (כמו לחמם מנוע לפי היציאה לדרך). לגבי חלקי מילים, זה חלק מרכישת השפה והדיבור, דווקא בחרת מילה ממש קשה כדוגמה, אולי את יותר מדי ביקורתית? לחוצה? קחי את התפתחות השפה והדיבור של בנך כמו הרפתקה מסקרנת ותלווי אותו, בלי חיפוש של משהו לא תקין. בעוד שנה, אם עדיין יש לך שאלות, פני לקלינאי תקשורת לקבלת יעוץ. אבל בינתיים תחגגי אתו את החיים!

25/01/2022 | 21:26 | מאת: מיקה

אני האמת לחוצה זה נכון אך הגמגום שלו מחמיר מיום ליום. הוא היה מספר את הסיפור ״לקוף יש בעיה״ אמר את שמות החיות יפה מאוד. והיום הוא לא הצליח להגיד אותם כל כך עד שהגיע לצפרדע הוא תפס את הפה והעביר את הדף. הוא מתחיל להיות מתוסכל מהמצב החדש? האם יש סיבה שפתאום יש מילים שהוא מגמגם בהם? שעד לפני שבוע לא גמגם בכלל. כל יום יש עוד מילה שהוא מגמגם בה

שלב שבו הילד מתחיל לדבר לפני שמצא את המילה שרוצה להגיד, אופייני לילדים בגיל זה ומבטא את חיפוש המילה תוך אמירה, קשור ליכולת לשלוף מילה מאוצר המילים שלו ובארגון המילה או המשפט למה שרוצה להגיד. יש לקבל את התופעה, בגיל זה, כחלק נורמלי בהתפתחות הדיבור... במיוחד כשיש עוד ילדים בסביבה. הוא מנסה לחקות את שטף הדיבור ומבחינתו, זה דיבור. יש לאפשר לו את החזרות ולתת לו זמן למצוא את המילה, הוא לא מודע לכך שחוזר ואין מקום להערות בעניין זה. אם התופעה תמשך יותר מכמה חודשים, יש מקום לפניה לקלינאי תקשורת לקבלת הדרכה מפורטת. בשלב זה רצוי לאפשר לו להתבטא בחופשיות ולא לנסות "להקל" א להעיר את תשומת ליבו. אצל רוב הילדים זה שלב בהתפתחות (כמו ליפול עד שלומדים לרוץ) סבלנות, אהבה וקבלה. בהצלחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה