בן כמעט 3

דיון מתוך פורום  הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

16/01/2003 | 19:26 | מאת: ג'ודי

והוא מדבר במשפטים ארוכים. רק שלפעמים הוא מדבר לאט ומתארך. כשמישהו אחר (לא מהמשפחה) שואל אותו שאלות הוא עונה בד"כ בשתי מילים וצריך ממש "לחלוב" ממנו את התשובה. לפעמים הוא מעדיף בכלל לא לענות. אני אישית יודעת שבאופן ספונטני הוא מסוגל לומר משפטים ארוכים עם אוצר מילים נהדר ויפה. מישהי אמרה לי פעם שאלה סימנים של קושי בשליפה. רציתי לדעת, בהנחה שזה אכן זה (ואני מתכוונת ללכת לקלינאית לבדוק את הנושא) האם זה ניתן לטיפול? האם טיפול משפר את המצב? ושוב, בהנחה שזה אכן קושי בשליפה, האם זה יכול לעבור עם הזמן ככל שיהיה מיומן יותר בשפה? יש לציין שהוא מאוד חכם ומבין שאלות קשות ושיש לו אוצר מילים גדול מאוד.

יש לי רושם שתחילת השאלה נמחקה מהטקסט, אך אנסה להתיחס למה ש מופיעה בשאלה. בילד אשר תרם מלאו לו 3 שנים ניתן לראות מגוון גדול של הבדלים שהם כולם נורמליים בגיל זה. בגיל 3 עדיין יש לילד דרך ארוכה להבעה חופשית ולא מהוססת, מכוון שבגיל זה תהליך בחירת המילים והמשפטים עדיין דורש "מאמץ" מסויים, לכן במידה והוא מתקשר באופן ספונטני ומביעה את עצמו באופן חופשי עם אנשים שהוא מכיר לא ניראה לי שיש מקום לדאגה מיוחדת. החשיבות בגיל זה מבחינת ההתפתחות הינה בתהליך רכישת השפה וההבעה.... כלומר, האם יש שיפור, התקדמות, דיבור יותר חופשי ורכישה של מילים ומושגים.... במידה והתשובה חיובית, אז , ניתן להניח שההתפתחות תקינה ואין מקום להתערבות מכוונת ומובנת. כמובן שלהורה יש תמיד האפרשות לקבל הדרכה בכל תחום, וזה דבר טוב וחשוב, אך צריך גם לקבל פרופורציה (יחסיות) בין הילד הפרטי למצופה מילד בגיל זה.... על כך תוכלי להתיעץ עם הגננת שרואה אותו בין ילדים אחרים וכמובן, תמיד תוכלי לפנות לקבלת יעוץ אישי. בכל מיקרה, עדיין מוקדם, על פי תאורך, להדבקה תביות כמו "קשיי שליפה" או כל ביטוי אחר.

22/01/2003 | 11:46 | מאת: ענת

קראתי את תשובתך(מאד נהנתי) ויש לי שאלות: * באיזה גיל אפשר להגיד שהדיבור פחות מהוסס, ותר חופשי ומושקע פחות מאמץ ב"חיפוש המילים"? * כיצד מתבטא השיפור בגיל 3 : כמה מילים חדשות נרכשות כל יום? האם השיפור מתבטא גם בהבנה? תודה!

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה