התפתחות שכלית/קוגנטיבית- גיל 4 שנים

דיון מתוך פורום  התפתחות הילד

25/11/2013 | 13:07 | מאת: עדיש

שלום, ביתי בת 3 ו-10 חודשים. נמצאת בגן טרום טרום חובה. רציתי לדעת מה מצופה מילדה בת 4 להכיר/ לזהות- הן מבחינת זיהוי מספרים / זיהוי אותיות / הפכים / ניגודים / ציורים. תודה, עדי

26/11/2013 | 14:34 | מאת: צוות מומחי מיבאל'ה

שלום לך, ראשית, יש לומר שילדים בעלי התפתחות תקינה ויכולות קוגניטיביות טובות, קולטים רמזים מהסביבה באופן טבעי ומתמיד דרך החושים שלהם. באמצעות הסקרנות הטבעית והמוטיבציה ללמידה, הם יערכו התנסויות עם החומרים השונים ויבנו את ה"תאוריות" שלהם לגבי הצורות השונות, יחסי גודל, אורך ומשקל, הצבעים וכו'. תפקיד ההורים והגן הינו לאפשר לילדים לשחק עם חומרים שונים ולתמוך בתהליך הלמידה הטבעי. כדי לענות לשאלתך אני חייבת לסייג ולומר שלכל ילד קצב למידה משלו ובכל זאת, ניתן להצביע על טווח ממוצע של יכולות זיהוי המקובלות בקרב ילדים סביב גיל 4. בסביבות גיל 4, מקובל שהילדים יתעניינו וידעו לזהות מה גדול ומה קטן, מה ארוך ומה קצר, מה קל ומה כבד, וכן יזהו ויתנו שם לצורות בסיסיות וצבעים בסיסיים. בקשר לאותיות ומספרים עדיין לא מצופה מהם לדעת אותם, אם כי ישנם ילדים שבגיל זה מתחילים להתעניין בכתוב בשלטים, שואלים שאלות ורוצים לדעת. בדרך כלל, תחילת זיהוי האותיות הינו על ידי זיהוי שמו ושמות החברים מהגן. בברכה, ריטה כהן-וולף, פסיכולוגית התפתחותית חינוכית מיבאל'ה - מרכז התפתחות בפיקוח רפואי

מנהל פורום התפתחות הילד