שאלה לגבי אבחנה של אוסטאופוניה

דיון מתוך פורום  בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס

14/11/2021 | 10:05 | מאת: hello its me

שלום, בת 24, לצערי מאובחנת עם מנופאוזה מוקדמת, שבעקבותיה שלחו אותי לבדיקת DEXA לצפיפות עצם, בה נכתב שהאבחנה היא אוסטיאופוניה, ותחת החלק של ממצאי הבדיקה בעמוד השדרה L3-L4 נכתב כי חוליה 4 אוסטיאופורוטית, אשמח לדעת מה זה אומר ומה המשמעות של זה? (לא מובן לי מה זה אומר, ולא הצלחתי למצוא את המשמעות של זה ברחבי האינטרנט). כמו כן נכתב כי מומלץ לשקול צילום עמוד שדרה בשאלה של תמט חוליות, אשמח לדעת גם כן מה זה אומר. תודה רבה ויום טוב!

שלום רב, א. מנופאוזה (העדר הורמון נשי אסטרוגן) מלווה בירידה בצפיפות עצם. ירידה מינימלית מוגדרת כאוסטיאופניה, ירידה משמעותית יותר- כאוסטיאופורוזיס. האבחנה מבוססת על צפיפות במינינות שתי חוליות, ולא על חוליה אחת. סכנה של אוסטיאופורוזיס היא שברים. הטיפול כולל מתן תוסף סידן וויטמין D בהתאם לצריכה יומית של סידן עם מזון ובהתאם לרמת ויט D בדם. באוסטאיופניה הטיפול הוא מתן תוספי סידן ו D בלבד, מניעה מעישון, וביצוע פעילות גופנית באופן סדיר 3-4 פעמים בשבוע, 30-40 דקות כל פעם. ב. ביצוע צילום ע"ש דרוש, כדי לשלול שברים בחוליות. המצאות שבר דחוס בחוליה עלול לשנות את הגישה הטיפולית. ג. באופן כללי כדאי להראות את בדיקת צפיפות העצם לרופא. כי יכולה להיות אוסטיאופניה שקרובה מאוד לאוסטיאופורוזיס, וזה גם יכול לשנות את הגישה הטיפולית, במיוחד בנוכחות שברים בחוליות. ד. באישה צעירה ללא שברים , הטיפול המומלץ הוא מתן הורמונים נשיים (אסטרוגן ופרוגסטרון) עד גיל של המנופאוזה הטיביעות (גיל של כ 50 שנה), במידה ואין הוריות נגד לטיפול זה ואין גורמים נוספים שעלולים לשנות את דעת המטפל. בברכה, דר ילנה סיגל

14/11/2021 | 14:19 | מאת: hello its me

תודה רבה על המענה המפורט! אני רק רוצה לוודא- הממצא של חוליה 4 אוסטיאופורוטית הוא בעל משמעות כלשהי? או שצריך צילום של עמוד שדרה כדי להמשיך ולחקור את זה?

שלום רב, כפי שכתבתי: צריך לראות את התשובה! בברכה, דר ילנה סיגל

14/11/2021 | 14:38 | מאת: hello its me

תודה שוב!

מנהל פורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס