שאלה דחופה בעניין היצירות קריטית בעורק כלייה ימנית

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

08/10/2023 | 01:09 | מאת: איתן

שלום רב, בן 53, לא מעשן, משקל תקין 80 קג כולל BMI תקין. מעולם לא סבלתי מלחץ דם. התגלה באקראי לאחר דהגעתי למיון תה"ש בתלונות של חולשה וכאבי ראש שלא מרפים. לצערי הרבה, חשד ל RSA בדופלר כליות אושש בבדיקת אנגיו סיטי באסותא. כתוב בסוף: "היצירות קריטית פוסט אוסטאלית בעורק כלייה ימנית." לא רשום ב CTA אחוזי ההיצירות, ומה הסיבה, טרשת עורקים, FMD וכיוצ"ב. אני מחזיק את הדיסק ביד. אני סובל מי.ל.ד, עכשיו קבלתי אישור שמדובר בי.ל.ד שניוני. מטופל בדופלקס 80/5 ומאוזן, אך סובל מאד מכאבי ראש 24/7, שלא מרפים, עם בחילות, טשטוש בראייה, בעיית זרימת דם לאצבעות ידיים ורגליים שמפיקה כאב. שאלה: 1. מה הכוונה בביטוי פוסט אוסטאלית? 2. עד כמה המצב שלי מסכן חיים שלמרות המצב הבטחוני הקשה רצוי לנגיע למיון??? 3. עד כמה זה מחייב הגעה לאשפוז לקבלת טיפול ניתוחי בצנתור או ניתוח מורכב יותר??? 4. מאחר ולא הצלחתי למצא ספרות מקצועית רבה, עד כמה פרוצדורה ניתוחית מסוכנת??? 5. האם קיימת תרופה שלא רק מטפלת בסימפטום של י.ל.ד שניוני, אלא יכולה להמיס את החסימה ולפתוח את העורק או שזה תלוי מה סיבת ההיצירות??? תודה רבה

08/10/2023 | 17:12 | מאת: איתן

כמה סביר שאכן המדובר בקריש דם ( תרומבוס ) שהתיישב על עורק הכלייה היממנית שלי והיצר אותה ב 98 אחוז ולא פלאק פיברוטיס (פיברוספלאקס) כתוצאה מטרשת עורקים. האם ידוע מקרה כזה בספרות המקצועית? שואל, כי יש מחלוקת בין שני פרופסורים שראו את ההדמיה.

אם לחץ הדם מאוזן מיטבית הרי שהתלונות של כאבי ראש, טשטוש ראיה לא קשורות היצרות. הכאבים בגפיים גם הם לא קשורים לאותה היצרות ספציפית. היצרות על רקע טרשת עורקים פעמים מערבת פעמים רבות את העורק הכלייתי הראשי וסמוכה למוצר של העורק מאבי העורקים. וזה הכוונה ב"פוסטאוסטיאל". בגלל שהפרוצדורה של התערבות בצינטור עם סטנט) כרוכה בסיכונים, לא נהוג להתערב במי שלחץ הדם שלו מאוזן בקלות (כמו שאתה מתאר) ןכשאין החמרה חדה בתיפקוד הכלייתי בעקבןת הטיפול התרופתי. ההתוויות נוספות להתערבות צינטורית בהיצרות היא אירועים חוזרים של בצקת ריאות עם לחצי גם אקססיבים. כפי שאתה מבין אין מקרה חרום. חשוב לקבל סטאטינים שמיצבים את הפלאק הטרשתי ואספירין.

מנהלי פורום נפרולוגיה