סיבה אפשרית לתוצאות לא טובות במדדי כלייה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

01/10/2023 | 18:58 | מאת: איתן

שלום רב, עקב חשד ל RSA בדופרלר עורקי כליה ימנית, עשיתי אנגיו סיטי עם הזרקת דיו באסותא, וממתין לתוצאות. סובל מלחץ דם שניוני, אך כרגע הוא מאוזן עם דופלקס 80/5, חצי כדור. (לפני כן, נטלתי טריטייס 2.5 שלא איזן אותי). לאחר הבדיקה, נכנס יום כיפור, ומייד לאחר יום כיפור, עשיתי בדיקות דם מקיפות בצום. כלומר, הייתי לכאורה בצום יומיים והכלייה ספגה פחות נוזלים מהרגיל, ולכן חשבתי שהבדיקה יצאה לא תקינה. חזרתי היום על בדיקת הקריאטנין וה eGFR. לצערי, אם מיד לאחר יום כיפור, הערכים היו 1.38 ו 58 בהתאמה, עכשיו, לאחר מספר ימים וחזרה על הבדיקה במקום לרדת, הם עלו ל 1.43 ו-55 בהתאמה. הפסקתי ליטול ויטמינים, כולל ויטמין סי כי הבנתי שגם הוא וגם מרכיב הוקטור valestran בתרופה שאני נוטל יכול להשפיע על המדדים בכלייה, וגם הדיו.  חשבתי שהעלייה היא בגלל שצמתי ביום כיפור, ושוב צמתי לאחר מכן לצורך הבדיקות, אך לצערי, התבדתי. לפני חודש, המדדים היו בסדר : 1.15 על 70 בהתאמה! שאלותיי: 1. כמה זמן לכל היותר לוקח לדיו לצאת מהשתן, ואיך אפשר לשלול נזק לכלייה? 2. האם אפשרי כי הטיפול התרופתי הספציפי בל.ד אכן פוגע במדדים? 3. איך אני מתקדם מפה כדי למנוע הדרדרות למצב של אי ספיקת כלייה? תודה

01/10/2023 | 23:57 | מאת: איתן

נ ב: ד"ר יקרה לא יודע אם זה ישנה את תשובתך, אבל רגע הגיע לי גם תוצאה של קראיטנין באיסוף שתן ללא חומצה 24 שעות. ו יא דווקא יצאה תקינה, 1.87, בתוך הטווח. וגם הפרוטאין בשתן יצא פחות מ -6. לא יודע מה הבדיקה היותר מהימנה לתפקוד כליות או שכל בדיקה בודקת תפקוד אחר של הכלייה.

בצורה הקלאסית שלה, החמרה בתפקוד הכלייתי על רקע שימוש בחומר ניגוד (יוד) חולפת כעבור 7 ימים. במקרה שלך עליית הקראטינין יכולה להיות קשורה להצרות עצמה, לתרופה ואולי להורדת לחץ הדם (אם יש הצרות הכליה רואה לחץ דם נמוך ומגיבה בהתאם). לכן חשוב לקבל את תשובת הסיטי אנגיו ובהתאם להעריך האם יש הצרות משמעותית והאם היא דורשת התערבות. זה להחלטת הנפרולוג המטפל. אנו מתייחסים לקראטינין בדם ולא בשתן בקביעת התפקוד הכלייתי

02/10/2023 | 17:32 | מאת: איתן

תודה על התשובה המלומדת! כולי תקווה כי ההיצירות לא תהיה גדולה, כדי לייתר את הצורך מצינטור -אנגיופלבטיה. גם תלוי מה סיבת ההיצירות, כי אם זה FMD, אז חרף הסיכון הרב,שכרוך בזה, לא תהיה לי ברירה. כך או אחרת, מאחר והעליה בקריאטנין החלה לאחר נטית התרופה ל-י.ל.ד, ובהנחה וכל הדיו יצא מהגוף (עברו 10 ימים עד לבדיקה ושתיתי המון), הרי שבסבערות גדולה זה מהתרופה וולסטראן שבדופלקס. כל הלחץ דם זה משהו חדש בחיי, ואני בקשתי להפסיקה אחרי יומיים. הרי כל התרופות ACE ו ARB מעלות ל.ד, וגם אם עד 30 אחוז לא מחליפים טיפול, ואני כבר היום עומד ב 24%, בשורה התחתונה, הן פוגעות בתפקוד הכלייה. ולכן, השאלה המתבקשת, למה לא לחזור ולנסות נורווסק, מעכב תעלת סידן?

הטיפול הנכון ביתר לחץ דם על רקע היצרות חד צדדית הוא מעכבי ace, הלוקח בחשבון את מנגנון הווצרות לחץ הדם. אך כל תרופה שהינה יעילה בהורדת לחץ דם יכולה לשמש עד להחלטה על התערבות בהיצרות.

מנהלי פורום נפרולוגיה