שתן שקוף ללא תלות בכמות השתייה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

29/06/2022 | 16:21 | מאת: מאיה

שלום. בת 35. (ברקע קרוהן. נוירופתיה אוטונומית ופריפרית.) בחודשים האחרונים השתן שלי שקוף לחלוטין ללא תלות בכמות הנוזלים שאני שותה. רק בבוקר בשתן הראשון יש מעט צבע. בדיקת שתן תקינה. בדיקות דם תקינות פרט לאנמיה. קריאטנין נמוך (נאמר לי שכמוך עקב מסת שריר נמוכה מאוד כתוצאה מחוסר תפקוד) הלחץ דם שלי נמוך מאוד ויש לי חוסר קשה בברזל. כל המחסנים ריקים. המוגלובין 10.5 אמורה לקבל עירוי ברזל. האם השתן השקוף יכול להעיד על פגיעה בכליות? כי זה לא נוצר מריבוי שתיה. אם כן אילו בדיקות יכולות להעיד על בעיה בתפקוד העלייה חוץ מהקריאטנין (שאצלי לא אמין בגלל מסת שריר ירודה)

האם את צמאה כל הזמן? האם את שותה גם באמצע הלילה? האם נשללה סוכרת? את השתן הראשון של הבוקר מומלץ לשלוח לבדיקת אוסמולריות שבודקת האם הכליה מרכזת את השתן. מומלץ גם לבצע איסוף שתן 24 שעות לראות מה הנפח שלו. אם יש פוליאוריה (הפרשה העולה על 3 ליטר) בוודאי תופני למבחן צמא. זו בדיקה שבה לא שותים בהשגחה כמה שעות ורואים האם יש תגובה כלייתית תקינה שהיא ריכוז השתן. העדר יכולת לרכז שתן היא לא תמיד משקפת בעיה בכליה. לפעמים זו בעיה הורמונאלית . את התפקוד הכלייתי ניתן להעריך על ידי חישוב פינוי קראטינין באותו איסוף. לשלוח גם חלבון/אלבומין באיסוף.

30/06/2022 | 08:41 | מאת: מאיה

תודה רבה על המענה ד"ר הילה. אינני מרגישה צמאה יותר. וגם לא נותת הרבה שתן. דווקא מרגיש שפחות והוא בכל זאת שקוף. לפני חודשיים עשו לי איסוף שתן שהיה תקין. גם יחס אלבומין קריאטנין תקין. האם מדד זה אמין למרות מסת שריר ירודה מאוד? כי על שהקריאטנין בדם אצלי אמרו שלא אמין. סכרת נשללה רק בבדיקת המוגלובין מסוכר. נניח והכליה לא מרכזת שתן זה מצב מסוכן? אם הבדיקות דם ושתן תקינות זה שולל בעיה חריפה בכליות? אם זו בעיה הורמונלית צריך לפנות לאנדוקרינולוג למעשה? תודה

יחס אלבומין לקראטינין משערך בעודף את הפרשת החלבון בשתן במי שיש לו מסת שריר קטנה. כך שתקין הוא 100% תקין. חוסר יכולת לרכז שתן היא מאפיין של אי ספיקת כליות מתקדמת או פגיעה באיזור מסוים בכליות. אבל אפשר לבדוק אוסמולריות בשתן ראשון של בוקר ומשם להמשיך.

01/07/2022 | 12:39 | מאת: מאיה

המון תודה על המענה. אם היתה אי ספיקה כליות זה לא היה מתבטא בשאר הערכים בבדיקות דם ושתן? מלחים וכו? כל הבדיקות תקינות פרט לאנמיה מחוסר ברזל. אם בדיקת האוסמולריות תהיה לא תקינה מה עושים הלאה? בנוסף ידוע שיש אצלי ציסטה בכליה. זה יכול לגרום למצב כזה של חוסר ריכוז בשתן?

מנהלי פורום נפרולוגיה