חלבון בשתן (מיקרואלבומין)

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

16/10/2021 | 07:26 | מאת: שלומי

בן 34, ברקע יתר לחץ דם מאוזן עם רמיפריל 2.5 מ״ג בערך 6 שנים (קיים במשפחה ללא סיבה מאובחנת). לאחרונה הוחלט לעשות בירור ליתר לחץ דם שמעולם לא עשיתי. בדיקות של מיקרואלבומין לקיראטנין שעשיתי לפני שהגעתי לנפרולוג, במשך כמעט שנה (עקב הקורונה זה התעכב): 620 18 23 12 240 850 יש לציין שכל הבדיקות התקינות היו בשתן ראשון של בוקר. הלא תקינות היו לאחר שעה - שעתיים של ערות. האם הממצאים יכולים להתאים לחלבון בשתן במצב עמידה בלבד? כל שאר הבדיקות (המון בדיקות למחלות שונות, קריאטנין, MRI וכו׳) יצאו תקינות. הנפרולוג רוצה להעלות את הרמיפריל ל5 מ״ג ואם זה לא עוזר, לעשות ביופסיה. אני חש שהאבחון לא נעשה עד הסוף, ולמיטב הבנתי תנודות כאלו בחלבון הן לא סטנדרטיות. האם צריך לנסות לאבחן חלבון בשתן ביום / לילה לפני שעושים צעדים אחרים? (במיוחד ביופסיה). תודה

לא יכולה לשלול, למרות שהגיל שלך גבולי (לא נפוץ מעל גיל 30). מה גם שאם יש יתר לחץ דם זה פחות סביר (בפרוטאינוריה אורטוסטטית כל שאר המדדים תקינים. האם במקרה יש לך גם יתר לחץ דם וגם פרוטאינוריה אורטוסטטית??). בכל מקרה אלה שאלות שצריך לדיין עם הנפרולוג המטפל שמכיר את כלל התיק הרפואי.

20/10/2021 | 18:39 | מאת: שלומי

הנפרולוגית רצתה שאעשה איסוף שתן ביום ובלילה כדי לשלול חלבון בעמידה. התשובות ליחס מיקרואלבומין לקריאטנין: יום - 800 לילה - 49 האם ממצא שכזה יכול להעיד על חלבון בעמידה? יש פער גדול מאוד בין היום ללילה. אולי נשאר שתן מהיום שיצא בלילה? למרות שהתרוקנתי לפני השינה.

אכן יש פער משמעותי שבין היום ללילה. אבל בפרוטאינוריה אורטוסטטית הפרשת החלבון (ולא רק אלבומין) בלילה אמורה להיות עד 50 מ״ג. ולכן לא בטוחה שאתה עומד בקריטריונים. כדי לנטרל ״שאריות של יום״ צריך שעתיים לפני שהולכים לישון לשכב בנחת, ואז לתת שתן למיכל של איסוף יום, ורק אז ללכת לישון. החל משעת השינה כל שתן נאסף במיכל הלילה ובמידה ולא התעוררת בלילה - רק השתן הראשון של הבוקר.

מנהלי פורום נפרולוגיה