השפעת כמות הנוזלים ששותים לפני בדיקת דם על תוצאותיה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

31/07/2018 | 20:54 | מאת: בן 57

שלום רב. לפני בדיקת דם אני אמור להיות בצום, ונאמר לי ע"י הרופא שניתן לשתות מים ללא הגבלה. שאלתי - האם שתיית כמות גדולה של מים (12-15 כוסות) ביממה שלפני הבדיקה יכולה "לזייף" לטובה את ערכי הקריאטינין שיתקבלו בבדיקה ? כלומר יתקבל ערך נמוך יותר שאינו משקף את המצב האמיתי. אם כן - מה סדר הגודל של הסטייה שיכולה להיות ? (בבדיקה קודמת שעשיתי כך התקבל קריאטינין 1.05). תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

שתיה חריגה, הרבה מעבר לרגיל שאתה בדרך כלל שותה, יכולה לשנות במעט את התוצאה (לטובה). כעקרון יש להתנהג רגיל לפני הבדיקה, לשתות ולאכול כרגיל (למשל אם פתאום תאכל בשר בכמות חריגה הקראטינין עשוי לעלות במעט). בבוקר הבדיקה ניתן לשתות 1-2 כוסות מים.

03/08/2018 | 15:49 | מאת: בן 57

תודה על תשובתך. העניין הוא שבשיגרה אני בדרך כלל לא צמא וספונטנית, על-פי צמא בלבד, אני יכול לשתות רק 2 כוסות מים ביממה. לכן, ביום שלפני בדיקת דם, כדי לא להיות עם מיעוט נוזלים, אני נוהג לשתות כוס מים - בחלוף שעה בערך, ואחרי שאני נותן שתן זה משמש לי "תזכורת" לשתות כוס נוספת וחוזר חלילה. (במקביל אני עובד על עצמי לשתות יותר ביום-יום..) האם נראה לך סביר ? וברשותך, עד כמה יכול להיות השינוי במעט לטובה, באחוזים בודדים או יותר מכך ? למשל, הבדל בערכים בין 1 ל 1.2-1.3 הוא די משמעותי מבחינת egfr. תודה מראש ושבת שלום !

ההבדלים שאתה מתאר אכן משמעותיים ויכולים להשפיע על הבדיקות בצורה זו. חשוב מאוד שתקפיד על שתיית מים מספקת כל הזמן ולא רק לפני בדיקות. 1.5 ליטר זה לא בשמיים, בטוחה שעם קצת מודעות תצליח להרגיל את הגוף העלות את כמות השתיה.

מנהלי פורום נפרולוגיה