שרידי תסנין בצילום ריאות וזמן ההתמשכות של דלקת ריאות ללא אנטיביוטיקה

דיון מתוך פורום  מחלות ריאה

27/08/2023 | 14:16 | מאת: דודי

שלום דר' הנני בן 41, לפני כשלושה שבועות בדיוק חליתי בקורונה [לאחר שנדבקתי מאמי שנדבקה מבן זוגה] יש לציין שאני מעולם לא התחסנתי [לא בגלל שאני לא מאמין בחיסונים אלא הההיפך הגמור, אך מסיבות אחרות שלא אוכל לפרט] וגם לא חליתי בקורונה מאז שהגיעה לארץ לפני כ3 וחצי שנים [כיוון שבבדיקה סירולוגית ראשונה שבצעתי לפני 7 חודשים לא התגלו כל נוגדנים בגופי ולכן אני בין הבודדים שלא חלו וגם לא התחסנו כ3 שנים] אך כשבוע לאחר איבחון הקורונה בעזרת בדיקה ביתית, רוב תסמיני הקורונה [חום לא גבוה, צמרמורת,וכאב גרון חזק מאוד] נעלמו כמעט לחלוטין, ובבדיקה עצמית חוזרת שבצעתי כעשרה ימים לאחר שחליתי, יצאתי שלילי. אך מה שנשאר לאחר מכן זה השיעול וכמו כן כאב חד וחזק בריאה השמאלית [אפילו צורב פנימית] במיוחד בנשיפה. אציין כי במהלך כל המחלה לא הלכתי לרופא המשפחה להתייעץ כלל, אך אמי ביקשה לפני כשבוע הפנייה לצילום ריאות שבצעתי ביום שלישי שעבר ובו נכתב "שרידי תסנין ריאתי?" עם המלצה לצילום נוסף בעוד כחודש, בינתיים, היום בדיוק שלושה שבועות אחרי הקורונה, הכאב בחזה אמנן בנסיגה אך עדיין דיי מטריד ואני עדיין עם שיעול טורדני וליחה קציפתית, רופא תורן שהחליף את רופאת המשפחה [שגם היא חלתה בקורונה דרך אגב] טען ביום רביעי האחרון שלדעתו אין כל דלקת ריאות, אך הרופאה שחזרה יום למחרת לאחר כחודש טענה בפני אמי [כי אני לא הלכתי למרפאה] שיש כנראה דלקת ריאות בגלל הכאב החד בריאה והשיעול המתמשך, ורשמה אנטיביוטיקה מסוג רוקסו, ומוקסיפן שאטול במידה והרוקסו תהיה קשה עבורי. בינתיים מאז יום חמישי לא נטלתי לא את זה ולא את זה [כי מנסיון העבר לא מעט פעמים יש לי חרדות מאנטיביוטיקה שמאוד מחלישה ומייבשת אותי, וכמו כן גורמת לי לתופעות לוואי אחרות שפשוט מכניסות אותי לדילמה אם ליטול אותה במצב שבו כרגע אני נמצא, שהוא אמנם דיי מטריד אך לא כזה גרוע שמצדיק עדיין שימוש בה, וכידוע לעתים גם בשימוש בה רב הנזק על התועלת..] לכן נשאלת השאלה כמה זמן בערך יכולה דלקת הריאות הזו לעבור כבר מעצמה בעזרת החיסון הטבעי של הגוף וללא כל אנטביוטיקה? כמו כן, שאלה נוספת לגבי הליחה שקיימת בריאה, האם היא עדיין מכילה נגיפי קורונה חיים שלא נתגלו בבדיקה המטוש באף? או שנגיף הקורונה נעלם לחלוטין מן הגוף? ואם כן, מה מכילה כל הליחה הארורה הזו שקיימת בריאה? אשמח ואודה מאוד למענה ומתנצל אם הארכתי .

שלום, קורונה יכולה לגרום לתסנין בריאה שזו בעצם דלקת ריאות וירלית ובמקרה זה אין צורך באנטיביוטיקה. לאחר תקופת הבידוד אין קורונה בליחה אלא היא הפרשות של הגוף כדי להתגבר על הדלקת. החלמה יכולה לקחת גם חודש. במידה שאין שיפור מומלץ לחזו לביקורת במרפאה.

30/08/2023 | 07:55 | מאת: דודי

המון תודה על המענה דר' אך ברשותך רציתי לשאול עוד שאלה או שתיים. כשאתה אומר "הפרשות של הגוף כדי להתגבר על הדלקת" למה בדיוק אתה מתכוון? הרי הוירוס כבר חוסל ונעלם מן הגוף כשבוע לאחר המחלה ולא קיים יותר כפי שאתה אומר גם בליחה ובשום מקום אחר, אז מה בעצם מחולל עכשיו את המחלה?? האם אלו שאירות לויקוציטים מתים שבתוכם לימפוציטים [תאי T וB ממערכת החיסון הנלמד] או פגוציטים [מונוציטים, נויטרופילים ומקרופג'ים ממערכת החיסון המולד] האם אלו מאקרופג'ים שבלעו את הוירוס במהלך המחלה והצטברו בתוך הריאה ועכשיו מנסים לצאת החוצה? או שמא הוירוס הארור הצית את הדלקת ריאות וגרם בעצם לתגובה אוטואימונית מסוימת שעכשיו תאי מערכת החיסון תוקפים תאים אחרים ומעוררים דלקת? [משהו בנוסח "מיני" סערת ציטוקינים] אני פשוט מנסה להבין את ההסבר ההגיוני לדלקת המתמשכת וגם מקריאה באינטרנט לא ממש מצליח לקבל תשובה אמתית ומדויקת. בנוסף אציין שהשיעול שלי דיי השתפר וירד אבל הכאב בריאה שוב חזר להיות חד וכואב מבפנים ומבחוץ [הרגשה כאילו קיבלתי אגרןף בצלעות] יותר ממה שהיה ביומיים שלושה האחרונים, ככה שנראה כי המחלה באופן כללי בנסיגה אבל היא כל הזמן עם עליות ומורדות. ולכן רציתי גם לשאול אם יש חשש שנגרם לי פיברוזיס [הצטלקות] ריאתי? רופאת המשפחה טענה בפני אמי, שלאור צילום הריאות לא נגרם וגם אין חלילה סרטן ריאות [למרות שאני לא מעשן מעולם אבל בעבר התלוננתי על חרחורים בריאה ונחשפתי גם מעט לחומרים מסוכנים כמו הלחמת TPE ונשימת טאלק אך CT ריאה מ2016 יצא תקין] אז איך ניתן בדיוק לדעת אם לא נגרם פיברוזיס לפי צילום רנטגן פשוט? לכן אמי ביקשה ממנה בשמי MRI הכי מתקדם שיכול לראות כל דבר בנבכי הריאה ולאבחן הכל אחת ולתמיד [ולא לבצע שוב ושוב עוד צילומים שבעצמם מסרטנים] אך היא סירבה בטענה שהקרינה גבוהה בMRI ורק חולי סרטן מקבלים זאת, אך הסכימה לשלוח אותי לCT מתקדם ואמרה שגם בו ניתן לאבחן סרטן ריאה. אודה מאוד למענה מצדך ושוב תודה.

שלום, MRI אינה מקובלת לבדיקת ריאות בגלל שהמגנט לא מאפשר רזולוציה טובה לריאות שיש בהן אוויר למרות שאין ב MRI קרינה. לגבי סוג הדלקת המדוייק יש כנראה שילוב של המנגנונים שציינת. בכל מקרה זו תגובה בריאה של הגוף שמתגבר על הוירוס.

מנהל פורום מחלות ריאה