האם גבר יכול להיות עקר עם נתוני זרע תקינים?

דיון מתוך פורום  פוריות הגבר - בנק הזרע

14/01/2023 | 14:03 | מאת: רונן

שלום, אני מעוניין לשאול שאלה תיאורטית כללית ולאו דווקא ספציפית - אם כי, מן הסתם, קשורה למצבי. האם גבר יכול להיות עקר גם אם נתוני הזרע שלו תקינים מבחינת תנועתיות, מורפולוגיה וריכוז (וכל שאר הדברים שנבדקים בבדיקת הזרע הסטנדרטית?) כשאני כותב עקר - הכוונה שלא ניתן להביא ילדים מזרעו גם בהפריה חוץ גופית תוך כדי שימוש ב-ICSI ואולי בנוסף שיטות מיון זרע. האם יתכן שיש משהו גנטי או אחר שיכול להגדיר את אותו גבר כעקר? האם יתכן שבדיקת הלוספרם או כל בדיקה אחרת שניתן לעשות תגדיר אותו כעקר? יש מי שטוען שבימינו המושג של עקרות גברית כמעט נעלם למעט מקרים קיצונים שבהם אין זרע בכלל וגם לא ניתן להפיקו כלל או באיכות סבירה ישירות מהאשכים... אני תוהה אם זה נכון.

כמעט ואיני זוכר מקרים כאלו למעט מצבים נדירים של פגיעה באברונים אולטרסטרוקטורלים של הזרע כמו מערכת האקרוסום,או לחילופין פגמים נדירים בגרעין הזרע שאינם מאפשרים הפריה גם בהליך של החדרה אקטיבית של הזרע וגרעיניו לביצית

המשך-ההסבר המדעי: מבחינה מדעית – בתוך הביצית יש כעין 'מחסנים' המכילים יוני סידן (קלציום). השלב הראשון באירוע המורכב של הפריית הביצית, אשר מתרחש מיד עם חדירת תא הזרע לביצית, הוא פתיחת מחסנים אלו, הגורמת לעלייה חדה בריכוז יוני הסידן (קלציום) בתוך הביצית, העליה בריכוז יוני הסידן בתוך הביצית מפעילה שרשרת תהליכים אשר בסופה תתרחש הפרייה. לתא הזרע עצמו חשיבות רבה בפתיחת המחסנים, והשריית אותה עליה חדה בריכוז יוני הקלציום בתוך הביצית. כאשר תא הזרע באיכות נמוכה, הוא עלול להיות חסר יכולת לשפעל את הליך שחרור יוני הסידן בביצית.

14/01/2023 | 19:13 | מאת: רונן

תודה על התשובה המפורטת... תשובתך מתמקדת בתהליך ההפרייה הראשוני אם אני מבין נכון..ואני תוהה אם זה מתחיל ונגמר בזה. נניח שהזרע יכול להפרות בהצלחה(נניח ב-ICSI) ועוברים מגיעים לשלב הבלסטוסיצט - האם מכאן ניתן להסיק שניתן יהיה להביא להריון תקין מצד הגבר? אני כרגע שם בצד את הפקטור הנשי. האם יתכן, למשל, שכל עובר שיווצר יהיה בעל איזושהי בעיה כרומוזומלית שלא תאפשר הריון תקין בגלל בעיה בזרע? להבנתי, אם יש טרנסולקציות מאוזנות,למשל, אפשר עדייו ליצור עוברים תקינים ואפשר לברור עוברים עם PGD...אבל אני רוצה להבין האם יתכן מצב גורף שלא יאפשר הריון תקין בגלל בעיית זרע גם אם מתרחשת הפרייה.

מנהל פורום פוריות הגבר - בנק הזרע