זקוקה נואשות לעזרה עם בת שנתיים וחצי

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

03/07/2013 | 08:28 | מאת: טום

שלום רב! בתי בת שנתיים וחצי ובחודשים האחרונים ההתמודדות איתה הפכה להיות עבורי כמעט בלתי אפשרית. יש אינספור פעולות יומיומיות בסיסיות שצריכות להתבצע עם כל ילד בגיל הזה ובכל אחת ואחת מהן אני נתקלת בחוסר שיתוף פעולה. אתן דוגמא (אחת מיני רבות): בכל בוקר יש סידרה של פעולות שצריכות להתבצע - פיפי, שטיפת ידיים, צחצוח שיניים, איסוף שיער, נעילת סנדלים, יציאה מהבית וכו'... התגובה הראשונית שלה לפני ביצוע כל אחת מהפעולות האלה היא סירוב. אם למשל סיימה את צרכיה, העליתי אותה על כיסא על מנת לשטוף ידיים, פתחתי את הברז וכעת השלב בו היא אמורה להרטיב את ידיה, היא תעמוד בכוונה ללא תזוזה ולא תגיש את הידיים. אם הרטבתי את מברשת השיניים ושמתי עליה משחה וביקשתי שתפתח את הפה על מנת שאוכל לצחצח את שיניה, היא תסרב. אם הצלחתי בכל המשימות והגיע הזמן לצאת מהבית, פתחתי את דלת הבית וביקשתי ממנה לצאת, היא תקפא במקומה ותסרב. אם המעלית הגיעה ואבקש ממנה להיכנס פנימה, היא תנהג באותה דרך. אני חושבת שהבהרתי את הנקודה. כל פעולה שאמורה להימשך מספר שניות יכולה להימשך שעות. יצוין כי אם בלית ברירה איאלץ לבצע את אחת הפעולות בכוח לנוכח הסירוב שלה הדבר כמובן יגרור התקף זעם שכולל בכי וצרחות. אני מנסה להימנע מעימותים ככל שניתן, לתת לה אפשרויות בחירה ואם למשל היא מסרבת לפתוח את הפה על מנת לאפשר לי לצחצח את שיניה, איני מביעה כעס משום שזה רק יגרום לה להתבצר ב"דווקא" עוד יותר. אני מציינת בפניה משפט כגון "אני לא יכולה להמתין כאן על ידך משום שגם אני צריכה לצחצח שיניים. כשתהיי מוכנה תקראי לי". ואכן אני עוזבת את המקום. זה יכול להימשך דקות ארוכות מאוד עד שתקרא לי אם בכלל או שתמצא נושא אחר לבסס את ה"דווקא" שלה עליו. בקיצור, אני מותשת. באפיסת כוחות מוחלטת. אין לי מושג אם אני נוהגת כשורה! איך אפשר לשנות את המצב? תודה רבה רבה מראש!

לקריאה נוספת והעמקה

טום שלום רב, התנהגותה של בתך הינה נורמטיבית ושכיחה לילדה בגילה. בגיל זה הילדים יוצאים לעצמאות ובודקים את הגבולות מול הזולת. בדיקת גבולות זו אכן מעייפת ומתישה להורים, שהיו רגילים עד כה לתינוק או לפעוט פסיבי. על-מנת להמנע ממאבקי כח מיותרים עם בתך, קבעי לעצמך גבולות, חוקים וסדר יום קבוע, שבו תראי על מה ניתן לותר ועל מה לא ניתן לוותר, למשל: לצחצח שיניים זה חובה, היכן אוכלים זו בחירה. מאוד קשה להורים לראות את ילדם מתוסכל ועצבני, כשאינו שבע רצון, אך אין כל פסול בכך. זאת אומרת, כאשר את מציבה לה גבול אל תצפי שהיא תקבלו בשמחה ובמהרה. אז מה עושים ? קובעים את הגבול, למשל: כל ערב אנו מצחצחים שיניים. אם היא מקשיבה ופועלת בהתאם, יש לחזקה לרוב ולעודדה במילים כמו: מאוד שמחתי לראות אותך מצחצחת שיניים, את ילדה מאוד בוגרת, עכשיו אנחנו יכולות להתפנות ולשחק יחד ועוד. אם היא מתנגדת, הביעי בפנייה אמפטייה מרובה, אך המשיכי להציב את הגבול, לדוגמה: אני מבינה שלא בא לך לצחצח שיניים, אך אצלינו בבית מצחצחים כל ערב. יש להיות עניינים, ולחזור על כך שוב ושוב ללא הסברים מיותרים. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי