התלבטות בפרס על לימוד

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

25/01/2011 | 17:33 | מאת: יובל

שלום שירלי, בני הגדול (כיתה י') הדרדר מאוד בלימודיו, בעקבות התעודה הגרועה הציעה לו סבתו פרס עתידי: גיטרה חשמלית נחשקת ויקרה אם יעבור 80 כמעט בכל המקצועות. מצד שני בא בני השני (כיתה ח') וטוען שאין צדק בדבר, הוא לומד ומשקיע כל הזמן,עושה זאת ללא פרסים וגם כעת לא מבטיחים לו שום דבר למרות שהוא משקיע ומצליח. אני מתקשה לגבש דעה בעניין בין טענתו הצודקת של השני לבין רצוני שהגדול ישקיע ויצליח (גם אם זה בגלל פרס עתידי). מה דעתך בעניין?

לקריאה נוספת והעמקה

יובל שלום רב, שאלתך מאוד חשובה, ומדגישה את דאגתך הרבה לבנך בהדרדרותו הלימודית. אכן כיתה יוד הנה כיתה משמעותית, שבה התלמידים מתחילים "במסע" לקראת הרכבת תעודת הבגרות, וגיבוש עתידם. "שיטת הפרסים" מורידה מן האחריות של בנך להישגיו הלימודיים. כלומר, הוא יתאמץ בתנאי שיהיה לכך שכר, במקרה זה גיטרה חשמלית נחשקת. אתן לך כמה נקודות למחשבה: מה יקרה אם לא יעמוד בתנאים אלו ? זה אתגר לא פשוט מהדרדרות ומפערים לימודיים להגיע לציון של שמונים בכל המקצועות. או אם יצליח במשימה, ויקבל גיטרה חשמלית - מה הוא יבקש שנה הבאה כפרס על הישגיו ? והדבר האחרון, איזה מסר מקבל הבן הצעיר, שמתאמץ ומקבל ציונים טובים ללא "פרסים" ? נער בכיתה יוד צריך להבין היטב את המחיר הכבד, שיש בזלזול בלימודיו. יש להבהיר לו ש"הפרס" עבור השקעה בלימודים הנו ההצלחה הלימודית, תעודת הבגרות והעתיד אקדמאי שלו. חשוב לערוך עימו שיחה פתוחה וגלוייה, במטרה לאתר את הגורם או את הגורמים להדרדרות, ובניית תוכנית לעזרה, כמו: מורה פרטי, עזרה מחבר או ממורה, תכנון למידה לקראת מבחן או כל מה שיעזור לו לחזור לתלם ? יש לתמוך, לעזור ולעודד את הנער, אך לא ניתן ללמוד במקומו- זאת עליו לעשות לבדו ובאחריותו. הגיטרה מסבתא הנה מתנה, שאינה צריכה להקשר בהישגיו הלימודיים . זו יכולה להיות מתנת יום הולדת או "פינוק של סבתא". בהצלחה ובשורות טובות. שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי