אם מודאגת מהעתיד

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

31/01/2011 | 06:35 | מאת: שושי

שלום: יש לי 3 ילדים אני מורה ובעלי עורך דין, הבת הגדולה בכיתה א והיא נחשבת מהטובים בכיתה, בסימסטר הראשון היו כל המבחנים אצלה 100, ואתמול חזרה אליי במבחן 95 בחשבון ,האמת זו היתה מכה בשבילי כי כל הזמן למדנו למבחן טוב מאוד והיא פוטרת כל השאלות במתמטיקה בקלות, האמת נכנסתי אני וגם היא ללחץ. הבן שלי בגן ויש לו בעייה קצת בגימגום ואני רצה כל הזמן לטיפולים בשבילו, הילד בדרך כלל טוב , אני מודאגת לעתיד שלהם בבית ספר אני עושה הכל וגם משלמת הכל בשביל שהילדים שלי יהיו המצטיינים, ומה שמלחיץ גם החברה שהיא מסתכלת על המעמד שלי כמורה ובעלי כעורך דין ומצפים שהילדים שלנו יהיו "המחוננים" . אני רוצה מאוד שיהיו משהו בחברה, אני מודאגת מאוד שהילדים שלי יגדלו בלי תועלת לחברה. בבקשה תדריכו אותי מה לעשות כי זה התחיל להשפיע על היחס ביני לבין הילדים שלי. תודה מהלב.

לקריאה נוספת והעמקה

שושי שלום רב, הנך אמא מסורה, שדואגת ושמקדמת את לילדייה. ניכר בך רצון רב, שילדייך יגדלו להיות אנשים טובים, שתורמים לחברה ולזולתם- על כך מגיע לך עידוד גדול. (כולי תקווה שאת מעודדת את עצמך על כך מידי פעם) פרופ' דרייקורס אמר : "איש מאיתנו אינו מושלם, ולא יכול להגיע כל הזמן להשגים מושלמים או להימנע מטעויות או חוסר הצלחה. כל אלה מבטאים אנושיות ואת היותנו חלק מהמין האנושי הטועה, לומד מטעויותיו, מנסה שוב צומח ומתפתח". ההבנה שאיננו "מושלמים" ושאנו "בעלי טעויות" היא זו מקדמת ומצמיחה אותנו. במשפחתך יש אווירת לחץ. כל חברי המשפחה צריכים לעמוד בצפייה למושלמות ולהשגים מאוד גבוהים. השאיפה למושלמות פוגעת ביחסייך עם ילדייך, ובעתיד יכולה אף לגבות מהם וממך מחיר רגשי או נפשי כבד , כמו: חרדה או פגיעה בדימוי העצמי. הלחץ לא יעזור לילדייך בהגשמת כישורייהם ויכולותייהם. יש לעודדם על התהליך ועל המאמץ שעשו. אלו אינם בכדי, ויש להם משקל רב בתפיסת דימוי העצמי של הילד. אין לייחס את כובד המשקל רק לתוצאה, לדוגמה: המבחן של בתך –הילדה התכוננה ולמדה רבות לקראתו, אבל מסיבה כלשהי ציונה היה פחות ממושלם. לשם כך עודדי אותה – ראיתי שלמדת רבות למבחן. אני גאה בך על המאמץ הרב. אני רואה שפתרת והבנת את התרגילים. אין להעיר על ה"אין" אלה לעודד על ה"יש". ניתן לשאול את הילדה, האם היא מרוצה מן הציון ? אם כן – לחזק אותה ולעודד, אם לא – יש לשאול ממה אינה מרוצה, ושוב לעודדה על התהליך. כנקודה נוספת למחשבה - בתך יכולה (לאו דווקא במודע) לבחון את "מד האהבה" שלך כלפייה. כלומר, האם אמא תאהב ותעריך אותי גם כשאני מקבלת ציון פחות ממאה ? ומה "מד האהבה" שלך אומר ? גם אם לך ברור, שאת אוהבת אותה בכל מחיר, חשבי מהי תפיסתה בעניין. ולסיום, יש לזכור שבתך רק בכיתה א', בתחילת דרכה – רצוי שהיא תחווה את הלימודים ממקום נעים, טוב ומעודד, ואז אכן השמים הם הגבול. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי