התייעצות של מורה לביולוגיה

דיון מתוך פורום  פיזיולוגיה של המאמץ

16/03/2016 | 08:24 | מאת: מאיה

שלום, שמי מאיה ואני מורה לביולוגיה בכיתות י'. בקרוב ייערך אצלנו יום ספורט, ותלמידי המגמה הביולוגית ינצלו אותו לאיסוף נתונים פיסיולוגיים מתלמידי החטיבה כחלק מלמידת נושא גוף האדם והומאוסטזיס (ימדדו דופק של תלמידים לפני ואחרי כל תחנה ביום הספורט, וגם אחרי התאוששות). כדי לעודד תלמידים לשתף עם המודדים פעולה, רצינו לערוך תחרות "איזו כיתה הכי בכושר?". אבל אני מתקשה למצוא חישוב פשוט לקבלת דרגת הכושר של הנמדדים. מצאתי חישוב של "דרגת עצימות"- האם נראה לך הגיוני שנחליט שהילדים שהגיעו לאחוז העצימות הכי נמוך במהלך הפעילות ביום הספורט יוכרזו כ"הכי בכושר"? אם כן, האם עבור ילדים בגילאי 12-15 מחשבים את הדופק המירבי לפי 220 פחות הגיל או מספר אחר (שהוא שונה ממבוגרים)? ואם לא נראה לך מתאים, האם יש לך רעיון אחר לחישוב דרגת כושר ע"י איסוף נתונים חד פעמי ביום ספורט? תודה רבה על העזרה!

לקריאה נוספת והעמקה
16/03/2016 | 08:40 | מאת: מאיה

וגם מצאתי דרך להערכת רמת הכושר של אדם, אשמח אם תוכל להסביר לי משמעות החישוב (מדוע מכפילים פי 100 למשל): משך זמן המאמץ בשניות (כפול) 100 (לחלק ל) סכום 3 מדידות דופק בזמן ההתאוששות (כפול) 2. למשל- אם התאמצתי 1 דקה, ודופק ההתאוששות שלי היה 120 (לאחר דקה), 100 (לאחר 2 דקות), ו-80 (לאחר 3 דקות) אז החישוב יהיה: 60 כפול 100 לחלק ל-(120+100+80) כפול 2. תוכל להסביר לי משמעות הנוסחה הזאת? תודה!

מדובר באלגוריטם שאמור לכמת את היחס שבין קצב ההתאוששות, ירידת הדופק, לבין חוב החמצן שנוצר. מנסיוני, הערך האבסולוטי של החישוב לא תמיד עובד. ממליץ להשוות את נתוני ההתאוששות לאותו מאמץ נתון בין הילדים.

שלום למורה, ראשית דבר עלי לפרגן לרעיון- כן ירבו. לגבי החישוב של דופק מקסימלי, בגדול אפשר להשתמש בערך של 220 פחות גיל לבנים ו 226 פחות גיל לבנות. יחד עם זאת חשוב להסביר לתלמידים ולבודקים שלא לצפות שהחישוב יהיה נכון לכולם ושהתחושה הסובייקטיבית אותה ניתן לכמת על פי סולם בורג היא אמינה יותר. למעשה ניתן להכין טבלה שבה ימדדו התלמידים דופק ובמקביל ירשמו את רמת המאמץ הסובייטיבית לכל מדד דופק. כך ילמדו לשייך בין המדדים התחושתיים לבין המדדים הפיזיולוגיים. לגבי דרוג רמת הכושר, ניתן להשתמש במבחנים שונים בהתאם לרמת ההספק בכל תחנה. אולם אני חושב שמדידת קצב ההתאוששות- הדלתא בין מדידת הדופק בשיא המאמץ לבין המדידה דקה לאחר סיום המאמץ יכולה להיות בעלת ערך לימודי חשוש על חזרה להומאוסטזיס, מידת חוב החמצן ורמת הכושר הגופני.

מנהל פורום פיזיולוגיה של המאמץ