הודעתי בפורום נמחקה

דיון מתוך פורום  סכיזופרניה

20/07/2013 | 18:25 | מאת: דביר כהן

לאחרונה פרסמתי תגובה לשאלת אחד החברים בפורום. בתגובה פירסמתי לינק למחקר שמדבר על השפעת התרופות על המוח. הלינק הוא למאמר שצוטט רבות ואם מסקנותיו אינן נכונות היה ראוי להגיב על כך ולא למחוק את ההודעה. מעבר ללינק לא היה תוכן שטוען להיות עובדתי או ייעוץ כזה או אחר. ההודעה נמחקה ללא הסבר ואשמח לדעת למה?

לקריאה נוספת והעמקה

ראיתי את ההודעה וניסיתי לענות עליה, לא ברור לי למה היא נמחקה. המאמר בדק קופים שקיבלו תרופות אנטיפסיכוטיות. האפשרות של פגיעה קוגניטיבית שגורמות תרופות אנטיפסיכוטיות נדון ונחקר שנים רבות בשל הסכנה להחמיר את הפגיעה הקוגניטיבית שקיימת במחלה עצמה. עד היום אין הוכחות שהתרופות עצמן גורמות לפגיעה קוגניטיבית. ברוב המחקרים דווקא אנשים שאינם מקבלים טיפול תרופתי מראים פרוגנוזה גרועה יותר. פגיעה קוגניטיבית קיימת גם באנשים עם סכיזופרניה שלא קיבלו מעולם טיפול תרופתי. למחקר עצמו יש מספר מגבלות, הוא נעשה בקופים ולא בבני אדם. מינוני התרופות שניתנו היו גבוהים בהרבה מזה המשמש בני אדם בגלל שהמטבוליזם של התרופות אצל קופים שונה מאשר בבני אדם. לא בהכרח שההשפעה של התרופות על קופים זהה להשפעתן על בני אדם. לדוגמא: אחד הקופים שהראה אי שקט ומצוקה קיבל תרופה שבבני אדם מביאה לרגיעה וישנוניות ואילו הקוף לא הראה שום שינוי באי השקט או העירנות. התרופות הקיימות היום בשוק לא משפרות את התפקוד הקוגניטיבי (פרט לקלוזפין) ולכן נעשים מאמצים לפתח עוד תרופות. אין כרגע טיפול טוב יותר, אבל לפני שהתחיל שימוש באנטיפסיכוטיים אנשים עם סכיוזפרניה חיו פחות טוב.

21/07/2013 | 15:57 | מאת: דביר

היי, קודם כל תודה על ההבהרה ועל התשובה. ראשית, אין עוררין על נחיצותם של התרופות מפני שחיים תחת פסיכוזה אינם חיים כמובן ועד כמה שידוע לי ההתקפים עצמם יכולים להוביל לפגיעה קוגנטיבית אצל חלק מהמטופלים. שנית, העובדה שהמוח מצטמק אצל חלק מהחולים אינה ניתנת לוויכוח והיוותה את הבסיס להנחה, בעבר, שסכיזופרניה הינה מחלת מוח ניוונית כפי שאת בטח יודעת. השאלה שנשאלת היום היא האם ייתכן שהנזק מקורו גם/או מתרופות. למשל המאמר הבא שעוסק בקורלציה שבין ירידה בנפח למינון תרופתי בבני אדם: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21300943 ומאמר-דעה המסכם מעט את הנושא: http://www.madinamerica.com/2013/06/antipsychotics-and-brain-shrinkage-an-update/ אנטיפסיכוטיות אכן משפרות או אפילו מאפשרות חיים לחולים רבים אך עם זאת יש הטוענים כי צריך להיות חשדנים וזהירים לגביי השינויים שהם יכולים לחולל במוח בהקשר של מינונים ומשך הטיפול. למשל,מהניסיון שלי, באישפוז ניתנו לי מינונים שהובילו לפרקינסוניזם למרות שאפילו איליי-לילי מודים שאין טעם לעבור מינון מסוים.(וזה לא שהייתי נסער בצורה מיוחדת או משהו כזה...) ומינונים נמוכים משמעותית ממה שהורו לי לקחת לאורך תקופות ארוכות היו פוטנטים עבורי בצורה מלאה.(אני תמיד לוקח חצי ממה שאומרים לי עד 5 מ"ג וברוך השם אני מסיים לימודים יחד עם המחלה). בסה"כ מה שאני אומר זה להיות יותר זהירים עם התרופות במיוחד לאור העובדה שישנם נזקים נוספים מהותיים העלולים להגרם (סכרת למשל.)

מנהל פורום סכיזופרניה