דלקת מפרקים ודלקת ריאות

דיון מתוך פורום  דלקות מפרקים

17/06/2021 | 22:35 | מאת: ללא שם

שלום ד"ר קמחי, ‏בת 29, סובלת מדלקת מפרקים אוטואימונית, עדיין לא ברור מאיזה סוג בדיוק (מושפעים מפרקי הידיים, ברכיים, מפרקי הלסת, עצם הבריח, סטרנום, כתף, עמוד שדרה, סקרואיליאק), מטופלת בפלקווניל מזה שנה וחצי עם שיפור מאוד משמעותי במפרקים ובמדדי דלקת. בנוסף אורטיקריה כרונית ואנגיואדמה, נזלת אלרגית מרובה וגרד בחיך (נוטלת 4 אריוס ביום + שני תרסיסים לאף בהוראת האלרגולוג), כיבים בחיך העליון ובלשון עם לינגוול פפיליטיס אוטואימוני לפי רופאת ריריות, תופעת ריינו, ליבדו רטיקולריס, נוירופתיה (מטופלת בסימבלטה), היפותירואידיזם (אלטרוקסין). לפי הראומטולוגים, יש מחלה דלקתית אוטואימונית ראומטית כלשהי של רקמות חיבור/ mctd/ משהו דמוי לופוס. יש חשד ל ANCA וסקוליטיס או מחלות אוטואימוניות דומות שמשפיעות גם על הריאות בגלל ANTI MPO שעובר את המקס' שהמעבדה מסוגלת לבדוק. בנוסף RNP ו- RNP A חיוביים חזקים, LAC חיובי ברור, ANA תמיד חיובי בביופלקס ושלילי באימונופלורסנציה. אלבומין נמוך, גלובולין גבוה. אנמיה חדשה עם החרפת המחלה בשנתיים האחרונות, מקבלת עירויי ברזל, ברזל וספירה עולים וכבר תקינים אבל פריטין עדיין מתחת לסף הזיהוי של המעבדה למרות עירויים תקופה ארוכה. לפני חצי שנה דלקת ריאות ("ציור אינטרסטיציאלי מוגבר" וכו' ברנטגן). רופא משפחה רשם אזניל, לא עבר, רשם זינט, לקח שבועיים עד שעבר לחלוטין. לא באמת ידוע אם זה היה חיידקי/ ויראלי/ אוטואימוני (covid נבדק ויצא שלילי). הראומטולוג ביקש ct, עד התור זה כבר החלים לגמרי אז לא ראו כלום. החל מלפני שבועיים שוב אותם כאבים פליאוריטיים חזקים, כל פעם למשך כמה שעות ואז חולף למספר ימים עד שחוזר שוב. מאתמול שוב אותו הדבר, אבל הפעם לא חולף - החריף מאוד תוך כמה שעות כמו לפני חצי שנה מבחינת אופי הכאבים ועוצמתם, שוב שיעול יבש עם צפצוף שורק, הכאבים מחמירים בהתכופפות קדימה. בצילום שוב "ריבוי ציור בעיקר ב-RLL". בשכיבה יש קולות של התפצפצויות כשמכניסים אוויר ומרגיש שזה בא מהחלק התחתון של הריאה. גם לפני חצי שנה התחיל מצד ימין והתקדם תוך יומיים-שלושה גם לצד שמאל. רופא המשפחה רשם רוקסיתרומיצין על סמך הצילום (דרך המזכירה, לא היה פנוי לדבר איתי/ לבדוק אותי). יכול להיות שהפתרון הוא בכלל סטרואידים ולא אנטיביוטיקה? זוכרת שבתחילת הבירור הראומטולוגי הראומטולוגים העלו שמות של מחלות כמו צ'רג' שטראוס, MPA, וגנר וכו' בגלל ה- ANTI MPO הגבוה, ובזמנו עוד בכלל לא היו לי שום דלקות ריאות. התור לראומטולוגית רק בסוף יולי. האם כדאי ליטול אנטיביוטיקה כפי שרשם רופא המשפחה? או שכדאי לנסות פרדניזון? (רופא האלרגיה הציע בעבר). האם כדאי לבצע שוב CT ריאות כדי לשפוך אור על המצב ולהתקרב לאבחנה (הפעם לפני שהדלקת חולפת)? או הדמיה אחרת? האם לבקש בדיקות דם חדשות מרופא המשפחה? סליחה על אורך הפניה, ותודה רבה מראש על התייחסותך...

שלום מהלך סבוך ולא ברור כנראה למספר ראומטולוגים. התשובה אינה יכולה להנתן "מרחוק". על פי המצב הקליני כל דבר יכול להיות מאישפוז לבירור ועד מתן אנטיביוטיקה באופן אמפירי. ניכר שהדבר שאת זקוקה לו ביותר הוא ראומטולוג ורופא ריאות זמינים וקבועים.

28/06/2021 | 19:06 | מאת: ללא שם

תודה לך על התייחסותך, מעריכה את זה מאוד. אתה כמובן צודק לחלוטין (לצערנו התורים לראומטולוגים ארוכים מאוד וההמתנה לרוב אורכת חודשים ואפילו חודשים רבים). אעדכן בהזדמנות זו שחל שיפור במצב באופן ספונטני עוד טרם התחלתי את האנטיביוטיקה. בכל זאת התחלתי את האנטיביוטיקה לפי המלצת רופא המשפחה וסיימתי אותה היום (10 ימים של רוקסיתרומיצין), ודווקא בימים האחרונים חלה הרעה מסוימת בנשימה, בשיעול ובכאבים בריאה ימין (שבועיים מתחילת הסיפור). נראה שאתה צודק ושכדאי להיוועץ גם ברופא ריאות לראשונה (ועד שיגיע התור לראומטולוגית). שוב תודה על התייחסותך, ובכלל על פועלך בפורום זה!

מנהל פורום דלקות מפרקים