עוף מוזר בן -16
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
אני מחנכת שלו. הוריו גרושים. אביו לא בקשר איתו. לאם יש זוגיות חדשה וממנה יש לו אחות בת 6. לאחרונה בן הזוג עזב את הבית. לתלמיד קשיים חברתיים איומים. היה קורבן לצחוקים לעג והתעללות של תלמידים בהיותו בכיתה ז. בכיתה ח טופל ע"י פסיכולוגית בית הספר. מדריכת pdd צפתה בנער ושללה pdd. יש בו לקות חברתית. בשנה האחרונה התבגר מעט, אך עדיין יש לו יציאות לא מתאימות. הוא מתנהג כילדותי. בכיתות ז, ח קיבל שיעורי שילוב - אסטרטגיות למידה. התלמיד עבר אבחון דידקטי. איך לעזור לילד שבעיניי נחשב עוף מוזר ?
שלום דניאל, כפי שכתבתי בתגובתי האחרונה, ממש כאן מתחת, למורה יש תפקיד חשוב - כמעט קריטי - בחייו של הילד המתמודד. מאחר והנער שאת מתארת נמצא בטיפול של גורמים מקצועיים, נדמה לי שהדרך לעזור לו קשורה ליכולת לראותו לאו דווקא כ'עוף מוזר', אלא כנער מכונס, שמנסה לשרוד בתוך מציאות מתעללת בדרך לא תמיד יעילה. תופעות של רגרסיה (לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר) מתרחשות כאשר ילדים נקלעים למציאות משתקת או כאשר מסלול ההתפתחות התקין נקטע. סביבה מכילה, אמפתית ומכבדת יכולה לסייע לנער כזה לשוב ולבטוח בעולם ובמבוגרים שסביבו. אני מציעה "לראות אותו" יותר, לשאול לשלומו, לשאול אם צריך עזרה, לעשות למענו מחוות התחשבות ולהימנע מרחמים. חשוב לגלות עניין ולהתעדכן גם בנעשה בטיפול שלו, ולשמור על תקשורת קבועה עם המשפחה והגורמים הטיפוליים. הללו יוכלו לשתף אותך בהבנות שלהם על ההתקדמות שלו ועל הדרכים לעזור לו כפי שנראות מנקודת מבטם. בהצלחה ליאת