ילד בן 7 אימפולסיבי
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, בני בן 7 בכיתה א' ילד שאוהב ללמוד וחברתי, הבעיה שמתחילת שנה פונים אלי מבית הספר שבני מאוד אימפולסיבי(זאת אני רואה בבית עם אחותו והמשפחה) אך הדבר זה בא לידי ביטוי בבית ספר בכך שאם ילדים מתחילים איתו כמו דוחפים אותו או נוגעים בו בכל צורה שהיא בכוונה או לא , בני מחזיר מכה חזרה ובדרך כלל מכות חזקות כך הבנתי (אציין שהוא גבוה לגילו וחזק ), אך חשוב לציין שבני אינו מהביריונים שמתחילים להרביץ, הבעיה היא רק כאשר הוא מחזיר כי התחילו איתו, ובסופו של דבר גם בני וגם הילד השני מקבלים הערות ועונשים למרות שתמיד ילד אחר התחיל איתו, בני גם נענש. כל השיחות שלנו עם בני שלא יחזיר ויאמר למורה כך שרק הילד השני יענש לא עוזרים ועד היום הוא ממשיך להחזיר ולהענש , הטלפונים מבית הספר לא מפסיקים, בעלי ואני ממש חוששים מסילוק מבית הספר ועוד במיוחד שבאמת ילדי לא מהילדים המופרעים והשובבים , הוא בתוכו ילד טוב שאוהב ללמוד , תמיד עושה שעורי בית , מכין את התיק , אוהב את בית ספר וכל כך קשה לי להבין איך אני מביאה אותו למצב של לא להחזיר לילדים ורק לומר למורה?אציין שכיום כל הערה שהוא מקבל אנו מענישים אותו ע"י : לא לשחק במחשב,בטאבלט וכ'ו יום שלם אך כפי שספרתי זה לא משנה כלום האם הילד צריך טיפול ? איזה ? או שיש פתרון אחר בבית שאני יכולה לעשות ?אודה לך מאוד לכל הכוונה או עזרה ..
שלום ניקי, בשלב הראשון את צריכים לאסוף מידע. במקרה בו ילד פועל באופן אימפולסיבי, מתקשה לווסת את רגשותיו ומעורב ברצף של אירועי אלימות חשוב לבחון את הסיבות והגורמים. לשם כך, חשוב להבין כיצד הילד מתנהל בבי"ס באופן כללי, האם הוא מצליח להקשיב בשיעורים, לשמור על ריכוז, מה מצבו החברתי וכד'. חשוב לשוחח עם המחנכת או עם גורמים נוספים בבי"ס שיכולים להעניק את המידע הזה. אני מבין שהילד מגיב לאלימות שמופנית כלפיו, אך עצם העובדה שישנה אלימות המופנית כלפיו בתדירות גבוהה מעידה על בעיה כלשהי. בשלב השני יש לאבחן את הקושי כאשר אני רואה שני כיוונים מרכזיים. האחד- הפרעת קשב וריכוז- לשם כך, ובמידה ועולה החשד לזה יש לערוך אבחון מקיף בהקדם האפשרי. מעבר לחשש שלכם שיאבד את מקומו בבי"ס, מצב שכזה ליצור תחושת כישלון מצטברת ופגיעה בדימוי העצמי. השני-במידה וכיוון המחשבה הזה נשלל, חשוב לבחון את התחום הרגשי. במקרה כזה אני ממליץ לכם להגיע לפסיכולוג ילדים קליני לצורך הערכה והדרכת הורים. בהדרכת ההורים אתם תוכלו לקבל כלים מעשיים שיסייעו לכם בהתמודדות עם הילד, מתוך מחשבה ששינוי שכזה יועיל לו גם בהתמודדות החברתית והבינאישית שלו. הדבר האחרון, כדי שענישה תהיה אפקטיבית היא צריכה להיות מידתית, מידית והולמת את המעשה בגינו הוא נענש. במקרה שלכם לפחות שניים מהכללים לא עומדים. בנוסף, לא ברור האם בנסיבות הנתונות יש לילד אפשרויות תגובה אחרות. החרמת הטאבלט מעבירה מסר שהתנהגותו לא מקובלת עליכם, אך היא לא נותנת לו כלים חלופיים להתמודד עם המצב. לתפיסתי, הילד נענש פעמיים- בבי"ס ובבית. לסיכום, תבינו את מהות הבעיה, תיעזרו באבחון או טיפול על מנת להעניק לילד ולכם כלים להתמודד איתה. ולמען הילד, חשוב שזה יקרה בהקדם. בהצלחה קובי