לא מתפקד בגן
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בני בן שנתיים ו4 נכנס לגן פרטי לפני חודש . עד עכשיו היה בבית עם אמא . הגננת טוענת כי הוא אוכל טוב ולא בוכה אבל לא משתתף בפעילות ובשעת ריכוז שכולם יושבים על הכיסאות אז הוא קם ומתחיל לרוץ ובנוסף לא מתקרב לילדים , הוא רק מתקרב לגננת . היא טוענת כי צריך לקחת אותו להתפתחות הילד לאבחון . אציין כי הילד לא מדבר ומתחיל עוד שבוע טיפול אצל קלינאית תקשורת ובנוסף עוד חודש יש לו תור לרופא התפתחותי . השאלה היא האם זה לא מוקדם מדי אחרי 3 שבועות בערך כבר להסיק שיש לילד בעית תקשורת בגן במיוחד שזו מסגרת חינוכית ראשונה שלו . אציין כי בבית הוא משחק איתנו מחבואים ותופסת ואוהב לשחק עם מכוניות ומביא לנו דברים שהוא רוצה לשחק , הוא מתקשר טוב עם עם מבוגרים בתוך המשפחה ( אוהב לשחק עם סבא . מבקש מדודה שיר בטלויזיה ) הוא ילד חייכן ותזוזתי ואנרגטי . מה דעתך לגבי המצב ?
שלום דוד, בעבודתי, אני נתקלת בהרבה מאד חרדה אצל הורים מרגע שעולה הרעיון של אבחון לילד. מבחינה זו, התגובה שלך מאד נורמלית ולא מפתיעה. בהחלט יתכן שאתה צודק, וההתנהגויות שתיארת הן לא יותר מקשיי הסתגלות למסגרת. (כשלעצמן, ההתנהגויות שציינת אינן מדאיגות באופן מיוחד). עם זאת, עלינו לזכור שגננות מנוסות העבירו תחת ידן דורות של ילדים, וברוב המקרים ניתן לסמוך על חוש הריח שלהן. הן יכולות לזהות חריגות או עיכוב התפתחותי מוקדם יחסית, וזה יתרון עצום בעיני. כמו שזה עתה כתבתי לענת - אם החשדות יתבדו, אפשר יהיה להירגע לאחר האבחון, ואם בכל זאת יתגלו בעיות, מוטב לטפל בהן מוקדם ככל האפשר, כדי למנוע מהילד גרעונות התפתחותיים, ולאפשר לו להדביק את הפערים ולתפקד כבני גילו. במכון להתפתחות הילד יש אנשי מקצוע מנוסים מאד, ולכן אתם בהחלט יכולים להרוויח מאבחון כזה, יהיו תוצאותיו אשר יהיו. מאחלת בשורות טובות והתאקלמות מהירה! ליאת