צ'אט בכתה ב'

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

03/10/2010 | 14:44 | מאת: הילדה מקדימה אותנו

בתנו בכתה ב' רוצה מאד להיות נערה. להתלבש...לשים מסקרה בעיניים...ורוצה לכתוב צ'אטים. הסבתי לה שאני צריכה ללמוד את הנושא מהורים אחרים. שבאינטרנט יש טוב אבל גם רע. גם סיכון. רוצה פייסבוק. אמרתי עדיין לא. קודם אני אלמד את הנושא. הצעתי לה לכתוב מיילים לחברותיה מהשכבה. היא רק חצי שנה כותבת ( נח עם 7 שגיאות). היום צלצלה אלי אמה של חברתה הטובה ביותר. הבת סיפרה לה בחשש ( מפחדת להפסיד החברות עם בתי ) שבתי נכנסה לצ'אט בזמן שהן שיחקו ביחד במחשב. בתי התחזתה לבת 19 !!!!! ענה לה מישהו עם מצלמה. הראה את הפנים שלו. בתי המשיכה להתכתב. הראה את בטנו....ויותר כנראה השיחה לא נמשכה. החברה נפחדה מאד. לכן סיפרה לאמה. הבטחתי שלא אומר לבתי שהאם הודיעה לי -ושהחברה סיפרה. חייבת לכבד את הבטחתי כי אני לא רוצה לפגוע בחברות , וביקשתי שתמשיך לספר לי כל דבר מפחיד שהיא שומעת על בתי. לא חושבת שזה יהיה חכם "לפתוח חזית עוינת , כועסת ,מענישה " עם בתי - בשום ענין. נאבד כך את האמון והפתיחות. ואת הגשר אל עולמה הפנימי. אבל אני דואגת. כמובן במישור הפרקטי נעשה דברים. היום המחשב מבודד בחדר מחשב - נעביר אותו למטבח. נשים עין. נשב איתה / לידה כשהיא במחשב. נשוחח על הטוב והמסוכן בצ'אטים. יותר מאוחר נדבר על הגבלה. הגבלת תוכניות טלויזיה לנוער ( היא אוהבת רק תוכניות לנוער -לא תוכניות ילדים או מדע). אני דואגת במיוחד - במישור האופי של בתי. להתחזות לגיל 19 בהיותך בכיתה ב ????? כמה זה חמור לדעת הצוות כאן? כמה זה נפוץ ? איך מדריכים נכון מבלי להביא אותה להחביא מאיתנו את חייה ופעילותה. היום אנחנו עוד שולטים על מהלכיה הפיזיים מחוץ לבית , מסיעים - אבל מאוחר יותר... זה ענין של עזות. נועזות, סקרנות - ואני לא מעיזה לחשוב שאולי זו כבר מרידה. לפחות עקיפת ההורים. אמרנו לא צ'אטים עד שלא נעשה זאת ביחד ונוכל ללמוד וללמד אותה את הסכנות. יש לה אופי חזק , עצמאית , אינטליגנטית ובעלת כישורים (כמסתבר). אני דואגת מה אומרת ההתנסות הזאת על אופיה הבסיסי ? זו עיקר שאלתי.

לקריאה נוספת והעמקה
04/10/2010 | 23:53 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום רב, אני מצרפת לכאן שלושה לינקים לתגובות שנתתי בעבר לפניות דומות: http://www.doctors.co.il/forum-3284/message-24169#message-24169 http://www.doctors.co.il/forum-3284/message-16859#message-16859 http://www.doctors.co.il/forum-3284/message-9157#message-9157 לשאלתך, מה זה אומר לגבי אופייה של בתך, קשה להשיב. אני מניחה שאת מכירה היטב את אופיה הבסיסי, ללא קשר לסקרנותה האינטרנטית. בעיני, לא כאן הבעיה, אלא דווקא בעובדה שהיא עדיין אינה מודעת לסכנה, ומנהלת 'מחתרת' קטנה מתחת לאפכם. אני מסכימה איתך מאד, וחושבת כמוך שאין טעם לפתוח חזית, אלא דווקא לפתוח ערוצי תקשורת חדשים באווירה חיובית ומזמינה, שתעודד את בתך לשתף אותך ולהיעזר בהנחיותייך, ולא לפעול מחתרתית בדרכים שעלולות לסכן אותה. אם אינך רוצה להסגיר את מקורות המידע שלך, תוכלי ליזום שיחה עם בתך, ולספר לה ששמעת בעבודה או במספרה על ילדה שגלשה לאתרי צ'ט ונתקלה במה שנתקלה... וכד'. כך מתפתח מרחב לדיון החשוב, מבלי לגלוש להאשמות או התגוננות. זכרי שעם כל הכבוד לפרטיות ולמרחב שאת מאפשרת לבתך, היא עדיין צעירה מאד לסוג כזה של בילוי, ואכן חשופה לסכנה. את מוזמנת לחזור ולעדכן איך היה. בהצלחה ליאת

05/10/2010 | 09:01 | מאת: הילדה מקדימה אותנו

אמרתי לה שנכנסתי להיסטוריה במחשב וגיליתי...ואני מאד כועסת. ואני מבקשת שתספר....הסתבכה במלא שקרים. בלילה בהשכבה עדיין כעסתי כי הרגשתי שנושא השקר הוא החשוב כאן.הסברתי לה כמה חשוב שתהיה אמת בתקשורת . בסוף היא ביקשה לדבר איתי ביחידות ואמרה שהיא פוחדת שאכעס. הבטחתי שלא. היא סיפרה , היתה שיחה - עזרתי לה בשיחה....ומאז אנחנו משוחחים. בנחת ואפילו בהומור. היא מתה להראות לי את יכולותיה בתחום - ואני אכן אראה. כי מגיע לה כבוד על היכולת. אבל אמרתי שיהיו עכשיו גבולות חדשים : בשום אופן לא צ'אט...נסתכל איתה ביחד על התכנים שהיא רואה בטלויזיה , וגם אבא וגם אמא יחוו דעתם האם התכנים מתאימים. שאסור לה בשום אופן צ'אט. שמדי פעם נסתכל במה היא עסוקה במחשב וזה מתוך רצון לשמור עליה , מתוך רצון להגן עליה תוך שיתוף פעולה איתה. היא סיפרה מי היו המקורות - חברה....שהיא גם מחתרתית בעניני הצ'אט , ובן דודה המתבגר - שאצל משפחתו אנו מבלים הרבה ושם היא שהתה שבוע בהיעדרנו בחופש. אמרתי לה שכשנחליט על שינויים כמו הפסקת אישור לתוכנית X בטלויזיה , זה לא יבוא בבת אחת כעונש. לא נוריד לה ונשנה את חייה באחת , אלא לאט לאט נבלה יותר בבית ונמצא לנו דרכי הנאה שאינם הצ'אט. במקביל אנחנו עושים מאמצים להתחיל טיפול פסיכולוגי. אני הסקתי מזה שאולי אני/ אנחנו הזנחנו ונתנו לה יותר מדי חופש . שהפילוסופיה שהיתה לנו " לחופש נולדה - כדי לגלות מה אופיה האמיתי ) ( THE REAL SELF וכו'" היא מוטעית. הכי קל היה לנו - כשהילדה חברותית וכל יום המון שעות נמצאית עם חברות ולנו יש שקט. כבד לי. אבל נטפל בזה. היא מאד משתפת פעולה עכשיו והאוירה טובה. המון תודה לך - על תשובתך המפורטת והמסבירה ! יישר כח !

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים