דורשת פידבקים חיוביים כל הזמן
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בתי בת 8.5 לומדת בכיתה ג' מכיתה א' אינה מבצעת את כל המטלות בכיתה ובבית. עשינו טבלאות חיכנים נכתבו לה הערות חיוביות על מטלות שעשתה אבל זה לא מדרבן אותה לבצע את כל המטלות (העתקה מהלוח,לענות על שאלות בכתיבה בכיתה בע"פ אין בעיה בעלת שפה עשירה מאוד. מאחר ועבדנו איתה על עידוד ותמיכה על כל דבר קטן. היום היא דורשת כל הזמן פידבקים על דברים הכי טרויאלים כגון שהתלבשה בבוקר, שהעתיקה מהלוח רק בשיעור אחד כל שאר השיעורים לא ביצעה את המטלות אך בשביל שיעור אחד היא רוצה פירגון וזה מתבטא באימרה "נכון שאתם גאים בי" שהתלבשתי, שהעתקתי מהלוח. אנחנו לא יודעים איך לנהוג איתה על כל דבר היא דורשת פירגון. האם להמשיך לפרגן לה גם על הדברים הכי טרויאלים? תודה. תודה
שלום דלית, קושי עקבי שכזה מחייב, לדעתי, בירור מעמיק יותר, רצוי אבחון פסיכודידקטי, שיעמוד על הסיבות להימנעות שלה ממטלות אקדמיות. מאד יתכן שהדרישה לפידבקים תכופים, לאישור ואישוש ל'כמה היא נהדרת', משקף תחושה של אכזבה, חוויית עצמי שלילית, והרגשה כללית של חוסר מסוגלות. אפשרות אחרת קשורה לנטייה שלנו, ההורים, להשתמש בחיזוקים רבים ומוגזמים במטרה לדרבן את הילדים, מה שעלול להחליש מאד את המוטיבציה האינטרינזית (הפנימית, שבאה מתוכם) לטובת תלות רבה מדי בחיזוקים ותגמולים מן החוץ. לכן, כשהיא שואלת אם אתם גאים בה כשהיא מתלבשת בעצמה בבוקר (או מעתיקה מטלה מהלוח), תוכלו לומר לה "הרבה יותר חשוב איך *את* מרגישה. האם את גאה על כך? האם את שמה לב לכך שאת מרגישה טוב בכל פעם שאת מצליחה לעשות משהו בצורה טובה? נכון זה כייף?" בהצלחה ליאת