בקשת עצה
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב! בני בן 5.5 נמצא בגן חובה שנה שניה בגלל גילו הצעיר ( יליד סוף דצמבר). הוא בן יחיד ואנחנו בהיריון עכשיו. ילד נבון, חכם ויצירתי מאוד. חברותי ופתוח להכיר ילדים חדשים. פעמים יכול להתבייש אך מתגבר על זה מהר. נמצא בגן עם קבוצה חדשה שהגיעה מגן טרום חובה כקבוצה מגובשת. בזמן הצהרון, עושה מגוון מעשי קונדס אשר יודע ומבין שהם אסורים ובניגוד לכללי הצהרון. נראה כי הגננת בצהרון הפכה כבר חסרת סובלנות להתנהגות שלו ( היא בקושי אומרת לי שלום כשאני באה לקחת אותו.... הכעס שלה מופנה גם כלפי) היא טוענת כי הוא מאוד אימפולסיבי ולא חושב על ההשלכות של מעשיו. בשעות גן לרוב התנהגותו טובה מאוד ואפילו מצטיינת. מידי פעם עושה מעשה קונדס או שמפריע לילדים אחרים אך לא באופן חריג או בשונה מילדים אחרים. כיצד לדעתכן עלי להתמודד עם המצב ואיך להנחות את גננת הצהרון? האם עלי לתת לו תוצאות למעשיו על אירועי הצהרון ובכלל כיצד להתייחס לכך? אני מרגישה כבר חסרת אונים כי ניסיתי מגוון גישות- התעלמות משלילי וחיזוק חיובי, התעלמות לחלוטין, כעס, דיבורים על שהיתה ועל קשר בין מעשה לתוצאה ועוד ועוד.... זקוקה לעזרתכם (-: תודה מראש!
שלום הילי, ברוב המקרים, גננות אמורות להתמודד עם הפרת הכללים גם ללא הנחייה של ההורים. אחרי הכל, אנשי חינוך הם אנשי חינוך, וזה תפקידם. מה שנדרש מההורים הוא גיבוי וחיזוק אנשי החינוך, הטמעת הכללים גם בבית, והעברת מסרים תואמים. אם התנהגות אימפולסיבית ומסוכנת בגן, נתפסת בבית כמעשי קונדס או שובבות חיננית - אנחנו בבעיה. כרגע, אני מציעה לנסות לבסס קשר של אמון וכבוד עם הגננות, ולייפות את כוחן בהתמודדות שלהן מול בנך. בנוסף, בבית, לבחון היטב עד כמה אתם עצמכם יודעים ויכולים להציב את הגבולות, ולהתעקש על התנהגות מתחשבת, סובלנית ומכבדת. כמובן שקשה (כמעט בלתי אפשרי) לדייק כשמדובר בעצה אינטרנטית, ולכן - כמו תמיד - ממליצה גם על הדרכת הורים קצרה וממוקדת, שתעזור לכם לעשות סדר, מול מסגרות החינוך ובבית. בהצלחה ליאת