אובדי עצות - ילד בן 10

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

26/02/2015 | 08:23 | מאת: ליאור

שלום רב, אנחנו הורים לילד בן 10, יש לו אח נוסף בן 4.5. לפני כשנה עברנו ליישוב חדש (עם כל מה שמשתמע מזה, מסגרות חדשות וכו), המעבר עבר דיי חלק והוא השתלב הן בבית הספר והן בצופים, הוא גם תלמיד לא רע בכלל. הבעיות שלנו הן האדישות שלו, החוסר רצון לתרום, היכולת שלו להסתכל על עצמו בלבד, על האינטרסים שלו ושלו בלבד. מגיע הביתה בצהרים, זורק את התיק, זורק את הנעליים באמצע המטבח, לא מוריד את הצלחת, זורק את המילקי על הספה, כל דבר שמבקשים ממנו זה התחננות במלוא מובן המילה, שיעשה שיעורים, שיכין מערכת, שיעלה להתקלח (אגב גם פה צריך לעזור לו, לקלח אותו אחרת הוא שוכח שהוא עם מים פתוחים ויכול לחלום גם חצי שעה שם), שיתלבש לחוג, שיצא עם הכלב, שיתעורר בבוקר, יתלבש, יתרחץ וכו' הכול בעצבים ובדקה ה - 90, הוא לא מוכן לעשות כלום בשביל הסביבה (המשפחה), מן עצלנות\חולמנות שכזו. הילד נראה חי בעולם משלו ולא באמת מחובר לצרכים האמיתיים שלו ושל המשפחה. רק כשיש לו מטרה כמו לארגן מפגש חברים בבית אז הוא מתנהג יפה, או אם הוא רוצה ללכת עד שעה מאוחרת יותר לשחק כדורגל הוא פתאום משתנה והופך עורו. אני בבית יותר קשוח ולא מוכן לקבל את זה ומנסה להחזיק אותו קצר יותר, אשתי דיי ההפך ונוטה לסלוח יותר שזו גם בעיה בפני עצמה ששנינו נוקטים יד שונה ולא מאוחדים בדרך. אשמח לקבל כמה כלים איך עלינו להתנהג. אובדי עצות ממש. תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, טוב שהחלטתם לעצור ולפנות להתיעצות בשלב זה, כי לפני שהקושי של בנכם להתארגן ולתרום לבית, יהפוך אצלכם לסלידה ממשית ממנו, חשוב שתדעו שיש לכם ההורים עוד מה לעשות וללמד את בנכם בתחום זה. ראשית, כפי שציינת, יש צורך שאתם ההורים תשבו יחד ותתאמו עמדות בנוגע למה הציפיות שלכם מבנכם ומהם דרכי הפעולה שתנקטו על מנת לוודא שציפיות אלה ימומשו. ברגע שאתם תחליטו על כך, זה יותר ממחצית הדרך. לאחר מכן כדאי לתאם מולו את הציפיות, ואפשר אפילו לקבוע מספר סנקציות הגיוניות או השלכות ידועות מראש (למשל שלילת הזכות לשימוש במחשב ליום). חשוב כמובן להיות מאוחדים, עקביים וברורים. לנסות לא לכעוס או להתעצבן, אלא פשוט לבצע את שהחלטתם בצורה ענינית. אין מניעה מלעזור לו להתארגן כמו למשל להזכיר לו זמנים וכיוב'. המטרה היא לתמוך בו בעשייה עצמאית ולא להעניש אותו או להשאיר אותו לבד. כמו כן, פעולות שיכול לבצע בעצמו, כמו מקלחת למשל, לא כדאי לבצע עבורו. דבר חשוב נוסף אליו ארצה להתייחס הקשור לאמירתך - שהוא גם לא מחובר לצרכים שלו עצמו. כדאי בהחלט לתת על כך את הדעת, ולבדוק מדוע הוא מוסח/מוטרד באופן הזה, וכיצד אפשר לעזור לו להתחבר לצרכים שלו,מתוך עצמו. זה בפני עצמו משהו שבהחלט שווה להתייעץ לגביו פנים מול פנים עם מטפל רגשי מוסמך של ילדים, שכן יכולות להיות לכך סיבות רבות שלא כדאי להתעלם מהן. בברכה, ירדן פרידון ברשף

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים