חור בריאה - מה המשמעות?

דיון מתוך פורום  רפואה דחופה (מיון)

27/08/2004 | 22:46 | מאת: איציק

לא בטוח שזה הפורום, אבל לא מצאתי מקום מתאים יותר. חור בריאה (בעקבות תאונת דרכים) - מה הסכנה, ובמה זה כרוך (אישפוז, טיפול, נזקים וכו').

28/08/2004 | 14:20 | מאת: שני

שלום איציק. גם לי היה חור בריאה (פנומוניה טורקס) בגיל 16 אבל אצלי זה היה בצורה ספונטנית, הרופאים אפילו לא ידעו ממה זה נוצר. קודם כל תלך דחוף למיון, בשביל שזה לא ידרדר. לי גילו חור בריאה, ואמרו לי שזה אולי מולד ושאפשר לנסות להסתדר ככה, ואם אני ארגיש חוסר אויר אז שאני אחזור. יום אחרי זה חזרתי באמבולנס, בעקבות חוסר אויר.גילו שעוד בועת אויר התפוצצה, ואז הריאה קרסה. החדירו לי נקז בניתוח ללא הרדמה, שתפקידו להוציא את הנוזל שמסביב לריאה, בשביל שהריאה תוכל להתפשט בחזרה לגודלה המקורי (צריך לוודא שהם מפעילים את הנקז אחרי הניתוח- מה שהם שכחו לעשות אצלי). לאחר מכן, הריאה לא חזרה למצבה הטבעי - אז הם עשו לי ניתוח בהרדמה כללית, והורידו לי חלק קטן מהריאה. האמת היא שזה ממש לא נורא, ואין לך מה לדאוג. העיקר הוא שתהיה במעקב, כי אני לא ממש יודעת מה קורה בעיקבות ניתוח, אבל יכול להיות שהפרוצדורה דומה, אז תבדוק את זה. אושפזתי 5ימים, בדר"כ אין סכנת חיים, אלא אם כן המצב ממש מתדרדר ( תרגיש שאתה לא מסוגל לנשום - אבל גם אז זה לא ממש מסוכן כי הגוף יתאים את עצמו לריאה אחת.), הסכנת חיים היא אם אחרי חוסר האויר לא תעשה כלום, כי אצלי לדוגמא הלב זז טיפה הצידה בגלל שהאויר שיצא מהריאה לסביבת הלב דחק אותו הצידה. המון הצלחה, ותרגיש טוב. שני

01/09/2004 | 21:18 | מאת: מתנדב מד"א

חור בריאה גורם בדר"כ למצב שנקרא "חזה אויר" (פניאומוטורקס), שזה עצם מצב שנכנס אויר בין הקרומים של הריאה (במצב רגיל יש שם ואקום). הסכנה היא התדרדרות למצב שנקרא "חזה אורי בלחץ" (טנשן פניאומוטורקס) לא משנה איך ולמה, שעלול לגרום לתמט של הריאה ובשלב מסוים גם ללחץ על כלי דם וגם על הלב, מה שעלול לגרום ללב לא לתפקד כמו שצריך וזה עלול להוביל למוות. הטיפול בשטח הוא פשוט ניקוז של האויר מבין הקרומים ע"י מחט, או ע"י ניתוח "זעיר" (נקרא "טרוקר") ושם מכניסים צינור בשביל לנקז את האויר (והדן שכנראה יהיה שם). מקווה שעזרתי.

06/09/2004 | 22:30 | מאת: מון

אני לא רוצה סתם להלחיץ אבל לא הייתי מתיחס בכזו קלילות לחור בריאה. די נבהלתי מהתגובה של שני - מה זאת אומרת אל תדאג אם לא תצליח לנשום? הגוף לא מתרגל לריאה אחת, אי אפשר לחיות ככה. ממצב של קריסה טוטלית של ריאה אחת אפשר למות די בקלות. בכל מקרה לא מדובר במצב ספונטני אצלך ואם הגעתה לכתוב את ההודעה הזו בפורום אני יכול להניח שאתה חי והסכנה עברה מזמן. הסכנה העיקרית היא כמו שהיסביר מתנדב מד"א והיא מתפתחת מהר מאוד ומהווה סכנה מיידית לטווח קצר, ברגע שיש לידך רופא או פראמדיק עם ציוד די בסיסי (ניתוח חירום למצב "טנשין פניאו מוטורקס" נקרא "נידל אפליקיישין" ומבוצע בהחדרת מחט של עירוי ללא הרדמה בין הצלע השניה לשלישית, וחוץ מהכאב אין בו סיכונים) אתה בטוח מהידרדרות. בטווח הארוץ החור לא משנה בכלל - הוא מטופל בבית החולים ורק הפגיעת מסביב כמו שברים בצלעות צריכות להטריד אותך. רפואה שלמה!

מנהל פורום רפואה דחופה (מיון)