ניתוח כפתורים

דיון מתוך פורום  אף אוזן גרון ילדים

06/07/2012 | 22:55 | מאת: מיקה

שלום, יש לי ילד שעבר בדיקת שמיעה תקינה שנולד. בהיותר בן כמה ח' בטיפת חלב לא הגיב לרעשן-לא סובב את הראש אבל הגיב שדיברו אליו, השמיע קולות, תקשר, נבהל מרעשים. בגיל 8 ח' נשלחנו לבדיקת שמיעה שיצאה תקינה. בגיל 14 ח' נכנס לגן וחלה לעיתים קרובות בוירוסים המשלבים חום גבוה ודלקות אזנים/נוזלים עם התקררויות קשות וארוכות. כך נמשך 8 ח'. לפני כשבועיים הלכנו לבדיקת שמיעה, כשנכנסנו הילד (בדיוק בן שנתיים) שילשל בכה ולא שיתף פעולה. הבדיקה נעשתה ללא אוזניות תוך אי שקט של הילד והתוצאה 55 בשתי האוזניים. רופאת ילדים ואאג טוענות ובצדק שהבדיקה לא מהימנה. מאותו רגע שיצאנו מהבדיקה הילד מנוזל, משתעל, מים באזניים, ליחה... כעבור 10 ימים הגענו לרופאת אאג שהילד עדיין חולה ואנחנו ביולי בשיא החום . לאור ההיסטוריה שקראה במחשב (לא מכירה את הילד) וראתה את האוזניים, קבעה ישר ניתוח כפתורים דחוף והוצאת פוליפ (אדנואיד) מוגדל. הילד נוחר לעיתים רחוקות והשינה לא איכותית משלל סיבות (מוצץ, צמא, חלומות). הילדון מדבר סביר לגילו אך כרגע באיבחון על רקע בעיית תקשורת קלה שקשה לדעת אם יש בעיית שמיעה שמשפיעה על ההתנהגות/התקשורת . האם מומלץ לעשות בקיץ את הניתוח? האם כדאי למהר לעשות את הניתוח? במידה ויש ירידה בשמיעה בעקבות דלקות/נוזלים, האם זה נזק הפיך שמסתדר לאחר ניתוח כפתורים והשמיעה חוזרת להיות לגמרי תקינה?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום מיקה רצוי לחזור על בדיקת השמיעה בטווח של 1-2 יתכן ונעשתה טכנית לא טוב ויתכן ויהיה שיפור עצמוני בנוזלים. לרוב לא מחליטים על ניתוח כפתורים על סמך בדיקת שמיעה אחת והיסטוריה של שבועיים בלבד. ניתוח נעשה על סמך 2 בדיקות שמיעה בטווח של 3 חודשים. במקרים יוצאים מהכלל כאשר יש עיכוב משמעותי בדיבור או כאשר רושם ההורים לליקוי שמיעה ניכר (למרות שלא בוצעו בדיקות שמיעה) יש מקום להתערבות ניתוחית מוקדמת. לפי התיאור שמסרת הדיבור של הילד תקין והרושם שלך ששומע טוב לכן אין מה למהר. בברכה ד"ר גורדין אחראי שירות אא"ג ילדים בי"ח רמב"ם טל לקביעת תורים 057-9955355 www.drgordin.co.il

09/07/2012 | 07:27 | מאת: מיקה

תודה על התשובה. נראה לי ששומע טוב לפי זה ששר שירים עם המנגינה. לעובדה שלא מגיב שקוראים לו וכן יש עיכוב תקשורתי/שפתי, אנחנו מייחסים לחשד PDD (איבחון גבולי). אין בדיקת שמיעה מהימנה אבל הרופאה טוענת שאם ביולי יש לו המון נוזלים באזניים, מנוזל, גדוש בליחה וזה נמשך כך כבר 9 ח' רצוף - אז כדאי למהר עם ניתוח שייתן לו איכות חיים כי הוא סובב סביב מחלות ותרופות בלי הפסק (ומגרד את האזניים). בנוסף יש אדנואיד שצריך להוציא. ההחלטה שלה לא על סמך בדיקת שמיעה אלא על הנתונים. אם הניתוח נפוץ וקל עם סיכויי הצלחה טובים, לא כדאי לבצע גם אם אין ירידה משמעותית בשמיעה?

מנהל פורום אף אוזן גרון ילדים