תוהה לי...

דיון מתוך פורום  פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה

19/11/2007 | 20:28 | מאת: דפנה

שלום ד"ר שמגר אני תוהה לי עם עצמי... והחלטתי לשאול מה דעתך.... אני יודעת שלפי הספר, מחלות הנפש כוללות מחלות שחלק מהסימפטומים שלהם פסיכוזות למינהם. כמו מאניה-דיפרסיה,סכיזופרניה וכו' ואני תוהה מדוע דיכאון מז'ורי לא מוגדר כך (ותקן אותי בבקשה אם אני תוהה)?? הרי בסך הכל מדובר בבעיה נפשית. והרי מניה דיפרסיה כוללת בתוכה דיכאון.... האם מעדיפים לא להגדיר דיכאון כמחלת נפש כדי להימנע מסטיגמות? אנשי מקצוע מתייחסים לדיכאון המז'ורי כמחלה שחולפת גם ללא טיפול (ואולי זו הסיבה?). לא כל כך ברור לי,מכיוון שמדובר במשהו נפשי שמוטמע בנו. ויש הרבה מקרים שזה חולף ולאחר תקופה זה חוזר, ומי שחווה דיכאון מז'ורי, הוא בעל נטייה לדיכאון בעיקר במצבי לחץ . אשמח לשמוע את דעתך המפורטת.. תודה. :-)

לקריאה נוספת והעמקה
19/11/2007 | 22:13 | מאת: ד"ר עופר שמגר

דפנה שלום, המונח "מחלת נפש" אינו מונח מקצועי. זהו ביטוי עממי שגם פסיכיאטרים משתמשים בו לעיתים בכדי להסביר למטופלים על הבעיות שלהם. לפיכך אי אפשר לומר שדיכאון אינו מחלת נפש, כי דיכאון מג'ורי הוא מונח מקצועי ומחלת נפש אינה מונח מקצועי. אלו שתי שפות שונות לחלוטין, וכל חיבור בינהן הוא על דעת הצופים בלבד..... :-) אכן, כפי שתארת, דיכאון הוא מחלה לא קלה. אם מדובר בארוע אחד יש סיכוי סביר שזה יהיה חד פעמי. אם זה ארוע חוזר, כמעט בטוח שמדובר בהפרעה שתחזור שוב ושוב, ולכן ההמלצה היא שלאחר גל דיכאוני שני לקחת טיפול מונע לכל החיים. אני מקווה שהצלחתי להבהיר את ראייתי.

20/11/2007 | 21:28 | מאת: דפנה

תודה על תשובתך ד"ר שמגר. עוד שאלה קטנה בבקשה לגבי אירועים חוזרים... סיקרנת אותי.. האם מניסיונך ועל פי ידיעתך, אירועים חוזרים של דיכאון מופיעים לאחר זמן מסויים (לא מדוייק, כמובן שזה משתנה מאדם לאדם)? כלומר, האם אירוע חוזר (אני מתכוונת לאירוע שני) יופיע בטווח של שנה-שנתיים, או יכול להופיע גם לאחר 4-5 שנים ויותר? האם עוצמת הדיכאון באפיזודה הראשונה, יכולה לנבא אירוע חוזר (או האם יש מנבאים אחרים?) אציין כי ברור לי שאף אחד לא יכול לנבא במדוייק, אבל סטטיסטית,ע"פ מחקרים,ניסיון אישי והספרים.... תודה רבה לך. דפנה

מנהל פורום פסיכיאטריה - ייעוץ והכוונה