מולטיפוקל - בעייה בעדשות חדשות או ש-"ככה זה"
דיון מתוך פורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע
שלום אני בן 48 עם בעיית ראייה מרחוק (~ -6.5 ) ולאחרונה גם מקרוב (~ + 1 ). הזמנתי לראושונה עדשות מולטיפוקל וקיבלתי אותם היום. כשבדקתי אותם בחנות, מאוד הפריע לי שהקונוס המספק שדה ראייה חדה לרחוק צר מאוד. לפי ההסברים שקיבלתי מהאופטומטריסט לפני הקנייה, לא ציפיתי לקונוס ברוחב של כ- +/- 10 מעלות בלבד! אמנם אני מבין שיש צורך בתקופת הסתגלות, אך לא נראה לי שיש לזה קשר. נראה לי שזה יותר ענין של תכונות אופטיות של העדשה שקשורות לאיכות החברה או לשיטת הייצור. יש לציין שמדובר בחנות של חברה מוכרת ובעדשות מהסוג האיכותי יחסית בעלות של כ- 2,000 ש"ח . מה אעשה? האם קיים מפרט טכני שהיצרן אמור להתחייב עליו מול הלקוח? והאם ניתן לבצע בדיקה של עמידה מול המפרט ואם בן, למי פונים? האם לא אמורים להיות אצל האופטומטריסט כלים כאלה? והאם אני יכול לדרוש ביטול העיסקה או החלפת המוצר באיכות גבוהה יותר ללא תוספת תשלום? תודה
מרדכי שלום, ישנם מספר גורמים הקשורים להתאמה מוצלחת של עדשות מולטיפוקליות: 1. בדיקה מקצועית ומדוייקת של האופטומטריסט לקביעת המרשם ולבחירת סוג העדשות. 2. ביצוע מדידות מדוייקות של מיקום המסגרת על הפנים. 3. הזמנת עדשות טובות המתאימות למצב העיניים של הנבדק. 3. חיתוך העדשות והרכבתם במסגרת בצורה מדוייקת. 4. הדרכה ברורה של הנבדק על צורת השימוש בעדשות מגע. לעיתים משהו משתבש בתהליך וגורם לכך שאין שביעות רצון מלאה מהתוצאה ואז יש צורך לבחון ממה זה נובע. האם מטעות במרשם ,בחירת סוג עדשה לא מתאים וכיוצ"ב.בעבר, היה אחוז גדול יותר של מטופלים שלא הצליחו להסתגל לעדשות מולטיפוקליות למרות שכל התהליך היה מושלם. כיום, לשמחתנו האחוזים הרבה יותר קטנים. המלצתי היא לפנות למקום שממנו רכשת את המשקפיים לתאר את הקושי ולבקש פתרונות. כעקרון ,ברוב המקומות שמכבדים את עצמם, מקובל להעניק אחריות מלאה להסתגלות,שמשמעותה לעיתים שמחליפים מספר פעמים את העדשות למרשם אחר או לסוג אחר ואם גם דבר זה לא עוזר מקבלים זיכוי בגין העדשות.
דבר נוסף, שמתי לב כעת שקבלת את המשקפיים היום. תנסי להרכיב אותם במשך שבוע עד 10 ימים ואם עדיין את חש את הטשטוש בצדדים חזור לחנות ותתאר את הקושי.