הנקה
דיון מתוך פורום דיאטה, תזונה והשמנה
יש לי חברה שמניקה כבר 9 חודשים והיא רזה דחליל. לדבריה היא היתה בעבר יותר מלאה והרזון נובע ממהנקה. שאלותי הן: 1- מה יש בהנקה שגורם לאישה לרדת במשקל. (יש לציין כי היא אוכלת יפה מאוד ולא בדיאטה או נמנעת מאוכל) 2- האם הירידה במשקל בשל הנקה הינה גורם גנטי? כלומר- אם אמא שלי ירדה במשקל בגלל הנקה אז גם לי זה יקרה או שזה לא מחייב? וההפך, אם היא לא ירדה במשקל אז זה לא אומר שאני לא ארד במשקל. 3- מצד אחד ההנקה גורמת להורדה במשקל ומצד שני כדי להיק צריך לאכול טוב ובריא ולא לוותר או להמנע מאוכל= לא לעשות דיאטה. אז מדוע בכל זאת יורדים במשקל בזמן ההנקה, מדוע המצב אינו מאוזן? תודה
שלום שושי 1. בהנקה הגוף משתמש במאגרי השומן של עצמו כדי לייצר יותר חלב לתינוק. הנקה וייצור החלב הן פעולות הדורשות ייצור אנרגיה לגוף ולכן הן יכולות לסייע רבות בתהליך ההרזיה לאחר הלידה. בשעתיים של הנקה אפשר לשרוף 600 קלוריות, מקבילות לשעת אימון ריצה. למרות זאת, אין לסמוך רק על ההנקה כאמצעי להרזיה אחרי הלידה ומומלץ ביותר גם לאמץ תפריט בריא ומאוזן ולבצע פעילות גופנית סדירה. 2. ירידה במשקל בשל הנקה יכולה להיות מושפעת גם מגורמים גנטיים שונים( בדומה לענפי ספורט, שבהן ספורטאי אחד ישרוף וישתמש באנרגיה רבה יותר לפעילות מאשר אחר), אך קצב הירידה יושפע גם מגורמים סביבתיים נוספים כמו מידת הפעילות של האם ותזונתה. 3. למרות שהדבר נשמע תמוה, גם בדיאטה ללא הנקה , יש צורך באספקת כמות קלוריות מספקת לגוף על מנת להוריד באופן תקין במשקל.דיאטות "כאסח" יכולות לגרום לירידה התחלתית מהירה במשקל אך לבסוף לעצירה והורדה של קצב חילוף החומרים. הדבר יוביל להיתקעות במשקל ולקצב מטבולי איטי, ייתכן שלא הפיך. בהנקה יש צורך באספקת כל אבות המזון לאם, על מנת לשמור על מצבה הגופני והבריאותי, גם כדי שתוכל לטפל היטב בתינוק ולספק לו את כל צרכיו.אולם, חשוב לציין כי תזונת האם משפיעה על הרכב החלב במידה מועטה וישנם גם מקרים רבים שבהם למרות שתזונת האם היתה דלה, התינוק קיבל את כל צרכיו. בברכה רקפת מרקוס דיאטנית קלינית מרפאת ד"ר לוי להרזייה 03-6764880