דיאטה לחולת שחמת כבד
דיון מתוך פורום דיאטה, תזונה והשמנה
שלום רב אני חולה בשחמת כבד (לא על רקע הפטיטיס) מגיל 18ת כיום אני בת 31 כמובן נוטלת תרופות וחיה חיים פעילים ונהדרים (בחו"ל) לאחרונה מרגישה לא טוב, חלשה מאוד ועייפה, ולאחר בדיקות נאמר לי כי אכן יש הדרדרות במצב הרפואי אך תזונה מתאימה יכולה למאוד לעזור ולהחזיר את המצב לתקינותו (אני גם במשקל עודף). מאחר והרפואה המקומית היכן שאני גרה לא מתקדמת, אני מבקשת לשאול האם יש הגיון בדיאטה שנתנה לי רופאת המשפחה עפ"י העקרונות הבאים: כל 3 שעות ארוחה קטנה הפרדת פחמימות וחלבונים בכל ארוחה (לדוגמא לא לאכול פסטה עם עוף) מותר לי לאכול 6 פרוסות לחם ביום (אפשר עם גבינה לבנה -שאלתי ברוב ייאושי....) חלב דל שומן 2-3 ביצים בשבוע לא לשתות שום משקה דיאט במקום סוכרזית לעבור לפרוקטוזה 2.5 ליטר מים עם פלח לימון בכל יום ללא מתיקות כלל לפחות ל- 6 החודשים הראשונים רק שמן זית ומעט , אם טיגון (אסור בגדול) אז עם שמן תמרים ובגדול- מנות קטנות ומנה אחת בכל ארוחה (לדוגמא- אכלתי מרק אז אין מנה עיקרית) אשמח לחוו"ד נוספת על התפריט והשטה בכלליות
שלום גילי, ההנחיות כלליות לתזונה מתאימה לשחמת הכבד כוללות: תזונה רבת קלוריות. אך בנקודה הזו יש לקחת בחשבון את עודף המשקל שלך ואולי לא להפריז. יש המלצה לתזונה רבת חלבון, 1-1.5 גרם לק"ג משקל, שמקורו לרוב במוצרי חלב, קטניות ודגנים ומיעוטו מבשר. ההגבלה בסוגי השומנים, היא במקומה. יש להימנע מצריכת אלכוהול. יש להמעיט בצריכת מלח בישול. יש לדאוג לצריכה נאותה של ויטמין B, ויטמין C, ויטמין K, אבץ ומגנזיום. איני יודעת מדוע הגבילה אותך להפריד בין פחמימות לחלבונים.יחד עם זאת עלי לסייג את דבריי: אין לי מספיק אינפורמציה בעוד שלרופאה כנראה יש יותר: מה הסיבה למחלה שלך? מאילו עוד מחלות את סובלת? אילו תרופות את נוטלת? מה מראות בדיקות הדם שלך? מה פירוש החמרה במצבך? וכו' וכו'. אני ממליצה לך להתיעץ עם דיאטנית, אם יש לך אפשרות באיזור מגורייך, שתוכל לראות את תיקך הרפואי. מקווה שעזרתי מוניקה קרן