מסגרת לימודית מתאימה לבעיות קשב וריכז

דיון מתוך פורום  קשב, ריכוז ויכולות למידה

06/03/2011 | 01:47 | מאת: סלומון

שלום. בני בכתה ז' ויש לנו חשש כי יתקשה מאד ללמוד בתיכון רגיל האם יש בתי ספר לתלמידים הסובלים בעיות קשב וריכוז?

07/03/2011 | 01:59 | מאת: ירון

בתור אדם שמלמד תלמידים עם בעיות קשב וריכוז, דסלקציה, דיסגרפיה ושאר חמוצים, אני אישית לא מתלהב ממסגרות מיוחדות. אני אסביר, אין מסגרות יחודיות נפרדות ל ADD ול ADHD למרות שהקוטביות בהם חדה מאוד. היום בניגוד מבעבר המערכת עושה כל מיני תרגילים להתאים את עצמה לתלמידים עם קשיי למידה ובתוך ומסגרות הקלאסיות. לדיסלקט או דיסגרף לא מחייב שיהיו הפרעות קשב וריכוז, יהיה לא בעיות לימודיות קשות אחרות ולעיתים נראה כאילו הם סובלים מ ADD למרות שהם לא. הביטחון העצמי ברמה האקדמית האישית פגוע ולכן הם מפסיקים להקשיב ובורחים לעולם שלהם ברגע שיש להם הזדמות לא להתמודד עם הקשיים שלהם. עכשיו קח ילד שיש לו ADHD הפרעת קשב היפראקטיבית, הוא אינו סובל מבעיות של שגיאות כתיב, הוא פשוט לא מסוגל להשאיר את התחת בכיסא. עכשיו נוסיף את ה ADD שהוא לא סובל מהיפר אקטיביות ועם הוא לא היה מאובחן המצורים קרוב לוודאי היו בטוחים שהוא מקשיב לכל מילה, על הפרצוף שלו הבעה מתעניינת ומעמיקה אבל הראש במקום אחר לגמרי ברגע שניתן לו לברוח בנפשו מהכיתה. עכשיו שים 15 או 20 תלמידים כאלה עם הפרעות שונות באותה כיתה. ההיפר אקטיבי אחרי 5 דקות יתחיל לזוז בכיסא, וישבור את הריכוז של הדיסלק/דיסגרף שיתחיל לקשקש במחברת כי גם ככה השקיע את כל המאמץ בלנסות לכתוב או לקרוא את החומר בכיתה, ואז גם הוא יתחיל לחפש סיבות לא להיות שם. ה ADD ינצל את ההזדמנות שהשתיים האחרים מעסיקים את תשומת הלב של המורה שמנסה לייצר סדר, ויברח לעולם שלו בקיצור לימודים לדעתי לא יהיה שם. בכיתה רגילה בה יש גג שתיים שלושה תלמידים עם קשיי למידה יהיה לכל אחד מהם (ושוב זאת דעתי האישית ולא דעת מומחים) סיכוי גבוהה יותר להצליח הוא צריך ללמוד כלים להשתלבות בתוך המערכת הרגילה ולא בה המורה יכול בכיתה של 35 תלמידים "רגילים" לשים יותר לב לשתיים שלושה שצריך לשים לב אליהם. שוב אני מציין את זה מנק הראות האישית שלי כבעל צרור נרחב של לקוייות למידה. וכמורה פרטי לתלמידים עם לקויות, ולא כאיש מקצוע. אני פשוט היתי ילד בכיתה שכזאת (למשך חודש וברחתי חזרה לכיתה "הרגילה" ) ולכן מנק הראות שלי יש לעשות את כל המאמץ להשאירו בכיתה רגילה ולנצל את מסגרות החינוך המיוחד למקרה שבאמת לא תיהיה שום ברירה אחרת.

מנהל פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה