שיקום לאחר שבץ מוחי קשה

דיון מתוך פורום  פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי

13/06/2022 | 09:52 | מאת: מאור ויסמן

שלום, אבא שלי חטף אירוע מוחי קשה ב- 11 במאי שכתוצאתו הוא לא יכול להזיז בכלל את רגל ימין ויד ימין. הוא הגיע לבית חולים במצב שעוד יכל ללכת עם עזרה, ויכל להזיז את יד ימין מעט, ואחרי מספר שעות מצבו הדרדר למצב שלא יכול להזיז אותם בכלל ולאחר מכן מצבו התייצב(אחרי מספר תרופות שהביאו לו). יש לציין שלפני האירוע היה עצמאי לחלוטין יכל ללכת הרבה לעשות עבודות שיפוצים בבית עם 2 הידיים(יד ימין הייתה ידו החזקה), הוא יכל לנהוג עבד מהבוקר עד הערב. אחרי האירוע המוחי יכולות התחושה והדיבור לא נפגעו לו, רק התנועה נפגעה לו. כרגע הוא נמצא בשיקום בבית חולים פלימן, האם הוא בהמשך יוכל להזיז אותם בחזרה? יוכל לחזור ללכת עם אביזרי עזר? איך משקמים לו את יכולת התנועה? כי כרגע הוא לא יכול להזיז כלום. תודה רבה!

מאור שלום, בדרך כלל רואים שיפור (לפעמים משמעותי) בכ-3 החודשים הראשונים לאחר האירוע. לאחר מכן השיפור מואט ונדרש אימון אינטנסיבי כדי להמשיך ולהשתפר. עד כמה ניתן לשפר תלוי בהרבה גורמים - גיל, מצב בריאותי כללי, גודל הנזק ומיקומו במוח, מצב התאים במוח סביב האזור שנפגע באירוע ועוד. אם חודש לאחר האירוע אין עדיין תנועה נראית לעין בצד ימין של הגוף זה עלול להיות סימן לכך שפוטנציאל התפקוד בעתיד לא גבוה ושהמגבלה תשאר משמעותית. אני ממליץ לבדוק עם הצוות בביה"ח איך אפשר לתגבר את התרגול בזמן האשפוז. מידע נוסף תוכל למצוא במדריך שיקום לאחר אירוע מוחי - https://www.stroke-guide.co.il בברכה, זאב

13/06/2022 | 13:59 | מאת: מאור ויסמן

גילו של אבא שלי 64, מצבו הבריאותי עד לפני האירוע המוחי היה טוב מאוד. למרות שלאחר חודש אחרי האירוע המוחי עדיין אין תנועה הנראית לעין בצידו הימני, יש פוטנציאל בעתיד שיחזור לו חלק מהתנועה? יש פוטנציאל שיוכל ללכת בצורה הכי בסיסית שיש עם אביזר עזר?

לגבי תנועה - כן, לגבי הליכה - אני מקוה, זה יותר מורכב.

13/06/2022 | 15:12 | מאת: מאור ויסמן

תודה רבה!

מנהל פורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי