התייעצות בנוגע לאירוע מוחי

דיון מתוך פורום  שבץ מוח

21/10/2010 | 18:01 | מאת: בת יחידה

שלום רב דוקטור וכל הקוראים כאן, אני רוצה להתייעץ איתכם בנוגע לשיקום שאחרי אירוע מוחי, כנראה קל יחסית. לא נפגע הדיבור, לא נפגעה המוטוריקה, היו תחושות של שיתוק בלחי וביד שמאל אך הן חלפו. לאימי בת ה- 60, החליפו לפני מס' שנים את המסתם המטרלי בלב, והיא סובלת מהשמנת יתר וסכרת (שאני מבינה שהם גורמי סיכון לגבי האירוע). היא התלוננה על כאבי ראש עזים, ונטלה הרבה משככי כאבים על דעת עצמה, מה שגרם לנו לשייך את הבלבול שהפגינה לכך. רק ביום הרביעי בבוקר למצב, הזמנתי אמבולנס ואשפזנו אותה (לצערי, במקביל לכל זה הייתה לי בדיקה מורכבת משלי, ולכן כנ בביה"ח לא הצליחו לאזן את מדד ה- INR שלה. כאשר הגיעה למיון היה 1.5-1.6 ולאחר מס' ימים של נטילת זריקות קלאקסן וסינטרום, הבדיקה האחרונה (אתמול) הראתה על 1.2. אף על פי כן, החליט הצוות הרפואי לשחרר אותה משום שהיא מסוגלת ליטול את הטיפול לאיזון בבית. הקרדיולוג שלה אמר לי שהיא עלולה לחטוף זיהום בבית החולים ולכן עדיף שתתאזן בבית. כמו כן, מצבה הנפשי נהייה קשה עקב השהות בביה"ח (6 יום סה"כ). הוא גם אמר שכל עוד היא נוטלת קלאקסן, אין סיכון שתחטוף אירוע נוסף. אני מאוד לא רגועה והגבתי גם בסימפטומי חרדה לכל אורך האירוע. אני בת יחידה, ואבי אדם חולה ומטופל בכדורים אף הוא. אין לנו משפחה קרובה, ואין מי שיעזור ויתמוך בנו. בנוסף, אבי מסרב להביא עזרה מבחוץ כמו אחות שתשגיח על אימי. מה שבאמת מטריד אותי עכשיו הוא שאימי הפגינה שוב בלבול ודיס-אוריינטציה בשעת החזרה מביה"ח, בעוד שדווקא בביה"ח לא הפגינה כמעט כאלו בימים האחרונים. היא מדברת כל הזמן (זה היה די אופייני גם קודם, אבל מוקצן יותר), היא חזרה שוב על דברים שאבי אמר, ושאלה אם יש מקום בחנייה לרכב של אבי, למרות שבירור היה. השאלה היא האם זה מצביע על החמרה במצב או שזה אולי קשור לבלבול של שינוי במקום וכו'? כיצד אני יודעת מתי הבלבול קשה מספיק ועליי לקרוא שוב לאמבולנס במטרה לאשפזה בשנית? האם עליי להתעקש שתגיע לפגישה עם נוירולוג? האם יש מה לעשות במקרים של כשלים קוגנטיביים כאלו? והאם יש סיכוי לשיפור עם הזמן? אודה לכל הצעה שכן אני מרגישה מאוד מאוד לבד עם הסיטואציה.

23/10/2010 | 16:39 | מאת: איציק מעמותת נאמן

שלום . לבקשתך,מניסיוני ,ואינני רופא,אמך עברה אירוע מוחי חולף הנקרא TIA. הוא חולף אך לצערי משאיר סימנים קוגנטיביים,רגשיים ומוטוריים אבל פחות משבץ הנקרא CVA. הסבר קצר על מהות הפגיעה התפקודית היות והיא נפגעה באונה הימנית במוח נוצר אצל הנפגעת ,אמך, בעיה בצידה השמאלי של הגוף ובנוסף בגלל שהאונה הזו הינה רגשית חוייתית יותר זה מביא להתפרצויות צחוק ובכי ,הבעות פנים ,אובססיה וגם לאונה תפקיד בהתמודדות במצבי עימות ואינטגרציה של בעיות ויתכן ואמך סובלת גם מזה. . התכונות ההנקבעות על ידי המוח הימני נשארו כשהיו ואולי מוקצנים (עקב חוסר איזון מהמערכת הפרהסימפטית) כגון חשיבה רציונאלית והסקת מסקנות . ולכן אין פלא כשהיא מתרגשת יש בעיה גם בתפקוד והחשיבה. ולכן על מנת לחזור לתפקוד הכי טוב שאפשר. יש צורך להרגיע אותך ואת אמך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. הדרך הארוכה לטיפול הינה פנייה לרופאים שיקומיים,נוירולוגים,פסיכיאטרים פסיכולוגיים,וקבלת טיפול משקם ..עדיף אשפוז יום אבל יש תור וסדרי עדיפויות ,. ולכן .הדרך הקצרה היעילה והמהירה כשאת איתה בבית. הינה פנייה ליחידה להמשך טיפול במרפאה : פגישה עם העובדת הסוציאלית (מגיע לך בכללית 7 מפגשים לשנה לפחות) לצורך אבחון וקבלת מפגשים פסיכותרפיים לצורך טיפול בבעייה הרגשית אולי יהיה צורך באבחון נוסף ובטיפול פסיכולוגי על ידי פסיכולוג המתמחה בתחום(מגיע לך בכללית 25 טיפולים במחיר מוזל). ובנוסף אם יש צורך אבחון על ידי פסיכיאטר( פני ליחידה לטיפול נפשי ניתן מהיר וחינם בכל בית חולים) וטיפול בתרופות המומלצת להגברת הסרוטונין . אלו תרופות היכולות לעזור והניתנות על ידי רופא המשפחה או פסיכיאטר,כמובן התרופות יינתנו לאחר ודאות שהן לא מזיקות ופוגעות . במקביל בקשי מהיחידה להמשך טיפול במרפאה הפנייה למרפאה בעיסוק עבור אמך(מגיע לה 25 טיפולים במצב אקוטי +12 טיפולים לשנה במצב כרוני.על פי סל התרופות ...בכללית לפחות). וזאת על מנת לשחזר ,ליצב לשפר ולארגן את המצב הקוגנטיבי בעיקר אימוץ כלים לשיפור וקידוד הזכרון והמוטוריקה . במידה ותרצי פרטים לגבי מועדוני חברים של נאמן ופנייה לקו התמיכה של נאמן פני בטלפון לקו התמיכה 1800222102 או למנהלת קו התמיכה שולמית 0774665213 . הנה הלינק לאתר עמותת נ.א.מ.ן (נפגעי אירוע מוחי ) www.neeman.org.il רפואה שלימה איציק מעמותת נאמן.

23/10/2010 | 16:43 | מאת: איציק מעמותת נאמן

תיקון . בשורה החמישית צריך להיות: התכונות ההנקבעות על ידי אונת המוח השמאלית נשארו כשהיו ואולי מוקצנים (עקב חוסר איזון מהמערכת הפרהסימפטית) כגון חשיבה רציונאלית והסקת מסקנות .

מנהלי פורום שבץ מוח