פריקרדיטיס

דיון מתוך פורום  קרדיולוגיה

17/12/2001 | 01:14 | מאת: אורנה

ביתי בת ה22 חלתה לפני שנתיים בפריקרדיטיס אושפזה בתל השומר בפנימית ב.במהלך האישפוז הורע מצבה והורידו אותה לצינתור שבו שאבו מהחזה נוזלים רבים. לא מצאו את הסיבה למחלה ,ולאחר בדיקות רבות אמרו-וירוס.שכחתי לציין שיש לה מום מולד שניקרא m.p.s. קל. לפני שבוע שוב קיבלה כאבים בחזה וקוצר נשימה. בבדיקת אקו דופלר: חדר שמאל-אינו מורחב דפנותיו באופי תקין,התכווצות תקינה עליה שמאלית ברוחב תקין חשד לממצא אקוגני מאחורי פרוזדור שמאל ארטיפקט? שורש האורטה ברוחב תקין.מסתם פולמונרי מדגים הצרות קל,מפל לחצים מקסימלי 22 ממוצע 13 ממ"כ.אי ספיקה מיטרלית מזערית,אי ספיקה אאורטלית קלה,נמצא נוזל פריקרדיאלי בכמות מזערית. להמשך בירור הממצא מאחורי פרוזדור שמאל מומלץ: צילום חזה והמשך בירור. שאלותי הן: 1. מה זה ארטיפקט? 2.האם האי ספיקה לא פוגעת בתיפקוד? משום שבתי מתעייפת מהר. 3.נקבע לנו תור c.t של החזה. מחכה בקוצר רוח להסבר ידידותי לסביבה שיסביר לי מה הם המושגים האלה? ומה לפי דעתך צריך עוד לבדוק? המון תודה!

17/12/2001 | 21:25 | מאת: ד"ר קיציס

פריקרדיטיס לרוב, אצל צעירים ללא מחלות קודמות, נגרם על ידי וירוס הפוגע בשק הלב. לא ידוע למה עם כל כך הרבכה מחלות וירלאיות רק חלק מהאנשים לוקים גם בפריקרדיטיס. כמובן קיימות עוד המון סיבות לפריקרדיטיס מסוגים שונים. פריקרדיטיס היא מחלה חולפת. אבל יש התלקחויות לאחר שהמחלה החריפה עברה. גם זה לא מוסבר היטב - למה אצל חלק יש חזרה (אחת או יותר) ואצל אחרים לא. יתכן שאצל בתך המחלה חזרה. יש לכך כל מיני סימנים - שקיעת דם גבוה, חום כאב טיפוסי בחזה אקו לב המדגים נוזל וממצאים בבדיקה פיזיקלית. ואולי לא מדובר בחזרה של המחלה עצמה אלה בתלונות הקשורות למצבים אחרים או מחלה אחרת. בכל אופן לא נראה לי שזה בגלל הבעיה "MPS" הקל (ואני חושב שאת התכוונת ל MVP - קרי צניחה קלה של אחד מעלי המסתם המיטרלי - נכון?). בהנחה שזה זה - לא זה הגורם לעייפות. אולי בכלל הפריקרדיטיס היה חלק ממחלה אחרת ? ועכשיו מחלה זאת באה לידי ביטוי? אולי בכלל מדובר בקונסטריקציה של שק הלב (סיבוך די נדיר של פריקרדיטיס). קונסטריקציה של שק הלב הוא מצב בו שק הלב, לאחר הדלקת, מתעבה ונעשה קשיח יותר ומקשה על הלב להתרחב ולהכיל את הדם - ולכן גם יופיע קוצר נשימה במאמץ ועייפות או אי סבילות חמאמץ. גם על אופציה זו צריך לחשוב. כללית יש לחשוב להרבה כיוונים, לכוון את הבדיקות בהתאם ולראות לאן הכל מוביל. ארטיפקט = כאילו קיים משהו בבדיקה, אבל במציאות זה לא קיים.

18/12/2001 | 12:16 | מאת: אורנה

הכוונה במום שיש לה :היצרות פולומונלית קלה .בבדיקת אקו של הלב חדר שמאל20 על40 עליה שמאלית 27 תפקוד תקין של חדר שמלא[ופה אני לא יודעת אם זאת טעות דפוס והכוונה היא לחדר שמאל או חדר שמלא בנוזל]כמות מינימלית של נוזל פריקרדיאלי.מפל לחצים שיא22 ממוצע13 ממצא מאחורי עלייה שמאלית ממצא אקוגני.בהפנייה לct הוא כותב אבחנה משוערת: stenosis pulmonic valve[424.3 שכחתי לציין שהיא טופלה שיבעה ימים בויוקס.מופנת לסט לברור המימצא .האם כל התיאור הנ"ל שופך יותר אור על התמונה? אשמח לשמוע היתיחסותך... המון תודות אורנה

מנהל פורום קרדיולוגיה