LDL-c כפול גיל והתקף לב

דיון מתוך פורום  קרדיולוגיה

08/04/2024 | 20:15 | מאת: מתעניין

שלום. יש רופא ברשת, שמתמחה בליפידים. הוא טוען שאם אתה מכפיל את גילך ברמת LDL, וזה מעל ל 5000, אז יש לך רובד טרשתי. האם יש הגיון בזה? לדבריו, גם ללא גורמי סיכון נוספים, LDL מעל 100 זה כבר סיבה לקחת תרופות, אם לא עוזרת דיאטה. האם זה מוצדק? עד כמה שאני יודע, הבעיה היא לא בטרשת עצמה, אלא בזה שיכול להיווצר "פיצוץ" עם קריש דם.

הנוסחה המוצעת מעניינת אבל אינה מקובלת בשימוש קליני בתצורה הנוכחית. כן אציין שבאוכלוסיה הבריאה בגילאי 50+ מומלץ לשמור על רמות LDL מתחת ל100 מג/ג במקביל לשמירה על לחץ דם סיסטולי נמוך מ140 ממ"כ. היעדים הם שונים עבור מי שיש להם גורמי סיכון נוספים. ככלל לכ50% מהאוכלוסיה מעל גיל 50 אכן יש טרשת עורקים גם אם במידה קלה. אגב, התיאור שלפיו טרשת היא לא בעיה אינו נכון.

10/04/2024 | 23:40 | מאת: מתעניין

אבל טרשת עורקים קיימת לעשרות אחוזים של אוכלוסיה, ובכל זאת לוקח שנים רבות עד להתקף לב. אז כנראה שיש עוד גורמים חוץ מהרובד הטרשתי, לא? ולמה עדיין מתמדקים ב HDL-C ו טריגליצרידים, כאשר חשוב יותר ה APOB ו LPa?

יש התאמה בין חומרת הטרשת לבין הסיכוי העתידי לחוות התקף לב. צריך לזכור שמחלת לב וכלי דם היא הגורם הכי שכיח לתמותה בעולם המערבי. לגבי פרופיל השומנים שהזכרת - בדיקות הכולסטרול והטריגליצרידים הן הפשוטות ביותר לביצוע וגם הנחקרות ביותר. בהתאם לצורך ספציפי עושים גם בדיקות נוספות כמו Lp(a) וכן בדיקות אחרות.

מנהל פורום קרדיולוגיה