ניתוח לכריתת עצב

דיון מתוך פורום  תמיכה לסובלים מכאב כרוני

22/12/2008 | 20:53 | מאת: חני

אני צריכה לעבור ניתוח לכריתת עצב שנפגע לי בשני ניתוחים שעברתי בכף רגל. יש לי תסמונת CRPS בכף רגל . האמת שאני די חוששת מזה, האם מישהו עבר פה פעם ניתוח לכריתת עצב שנפגע כשיש תסמונת CRPS? האם התסמונת תחלוף לגמרי ברגל לאחר הניתוח? בבקשה תעזרו לי, בתודה מראש,

לקריאה נוספת והעמקה
22/12/2008 | 21:44 | מאת:

שלום לך חני, הרשי לי קודם רק להבהיר שאיני רופאה - הדעה שלי מבוססת על נסיוני האישי וגם על בסיס הידע והנסיון שצברתי כמקימת ויו"ר העמותה למאבק בכאב. מי המליץ לך על הניתוח הנ"ל - האם רופא מומחה ברפואת כאב המליץ על הניתוח? הייתי מאוד נזהרת לפני שהייתי עוברת את הניתוח המתוכנן דווקא בגלל שיש לך כבר CRPS - כל התערבות כיורורגית יכולה להחמיר את הכאבים הקשורים ל- CRPS וממה שידוע לי, אין כל ערבון שהכאב יחלוף לאחר הניתוח ולאורך זמן. הניתוח עצמו כאמור נושא עימו את הסיכון של החמרה בכאבים. מאוד חשוב לברר את כל הדברים הללו לפני שאת מקבלת החלטה בעניין.

23/12/2008 | 20:07 | מאת: חני

אני מטופלת במרפאות כאב ואני דיי מיואשת מהם, טופלתי במספר תרופות בלי שינוי, עברתי חסימות עצב שלא עזרו. הרופא שהמליץ לי הוא מומחה לכף רגל אורתופד שכמובן מודע לזה שיש לי תסמונת והוא אמר לי שהיתה תמיד דעה שאין לעבור ניתוח כשיש תסמונת זה רק יכול להחמיר את המצב והוא טוען שזה לא תמיד נכון. מכיוון שאצלי זה לא רק ניתוח לכריתת עצב אלא ניתוח להוציא שברי עצמות שנשארו בטעות מהניתוח הקודם שלי אז ניתוח אין לי ברירה אלה לעבור אבל גם הומלץ לי לעבור ניתוח לכריתת העצב שנפגע באותה היזדמנות ולקוות ולהתפלל שזה יעזור ויעלמו הכאבים. זאת היתה המלצתו של האורתופד כף רגל. כמובן שאני די חוששת מהניתוח כי יש לי טראומה מהניתוח השני שלי שאז בעצם פרצה התסמונת הזאת במלוא עוצמתה. בתודה מראש, וחג חנוכה שמח ומלא אור!!!

23/12/2008 | 20:21 | מאת: דניאלה

חני שלום רב, אני רוצה לחזק ביותר את דבריה של מנדי. לרוב ההמלצות הלו של "כריתת עצב" מקורם בהמלצות של מנתחים, ומבלי לפגוע כמובן במומחיותו של אף רופא, אך כל רופא פונה לשיטה שהוא מכיר הכי טוב כדי "לנסות ולפתור" בעיה אשר לא מגיבה לטיפול השמרני המקובל, כך שלמשל עבור כירורג ברגע שידיעותיו מגיעות לגבול היכולת שלו לסייע באופן שמרני, באופן טבעי יפנה לדרך שבה הוא חש הכי בנוח ומתמצא בה- דהיינו ניתוח. כפי שציינה מנדי, לרוב הגישות ההרסניות הללו, של הוצאות וכריתות של עצבים ב- CRPS ,דבר שאומנם פעם היה אולי יותר מקובל, כיום אינו מקובל, גם כי לא ממש מועיל, כי ידוע שעיקר הבעיה, ביחוד אם מדובר במצבים שהם כבר כרונים, אינה מקומית או קשורה רק לאותו עצב מקומי קטן שנפגע, אלא לרוב יש תהליכים מורכבים במע' העצבים, שגורמים לכאב לעבור "מירכוז" ומקורו בשלבים היותר כרונים הוא כנראה כבר מאיזורים גבוהים יותר, כלומר- חוט שידרה וכו', ולכן ההתערבות המקומית בעצם רק מהווה התעסקות מקומית באיזור שהוא ממילא פגוע ומגורה, ומה שכן ידוע וברור, שבחולים הללו, כל התערבות באיזור הפגוע, אפילו סתם חתך, ובטח שניתוח הכולל התערבות בעצבים המקומיים, יכולה לגרום להחמרה של המצב, החמרת הכאב, ואף התפשטות שטח הכאב והמחלה. כמובן שאם מדובר בתסמונת שהיא קצרה יחסית בזמן-כלומר חודשים בודדים, הרי שבוודאי שלא כדאי לעשות שום התערבות שכזו, כי אז את עדיין בשלב החריף יחסית, ויש עוד סיכויי הפיכות בטיפול נאות, וחבל לעשות כל דבר שיקלקל זאת. בכל מיקרה, גם כחולת CRPS עם המון ניסיון אישי, לצערי, וגם כבעלת מיקצוע -עם די והותר ידע בנושא, אני ממליצה בחום- להתרחק מהסכין ככל שניתן ולשמור אפשרויות של התערבויות ניתוחיות בכלל, ובוודאי באיזור החולני, למצבי "אין ברירה", שזה אומר, אם חלילה יש זיהום קשה למשל וכד'. הטיפול הנכון והמתאים הוא דרך מרפאת כאב. אם טרם טופלת באופן זה, אז בהחלט הגיע הזמן. בטוחני שגם כל רופא כאב שעימו תתיעצי לגבי הניתוח יתן לך מענה דומה. חשוב להיות במיסגרת של מרפאה מסודרת, כדי לזכות בטיפול משולב של תרופות, פיזיוטרפיה מתאימה ונכונה שזה חלק חיוני וחשוב לא פחות, תמיכה פסיכולוגית ועוד. יש מיגוון טיפולים שונים גם תרופתיים, וגם אחרים, אך לשם כך יש להיות מטופל אצל הרופאים שמבינים בתחום, וביחוד במצב שכזה, הכרח להיות במעקב של מרפאת כאב. שוב אני מדגישה שמשום שלא ציינת ממתי ת סובלת מכך, וביחוד בגלל שקיים "חלון" הזדמנויות לא רחב מעת הופעת התסמונת אם מטפלים כמו שצריך, ואם יש קצת מזל כמובן, שהיא תחלוף, לעומת הסיכון שהיא תהפוך למצב כרוני ואז זה יותר מורכב. כך שאם את עדיין רק בחודשים הראשונים, ההגעה לטיפול במירפאת כאב, הוא דחוף ולא סובל דיחוי כדי לתת את מירב הסיכוי להחלמה. כמובן שגם אם עבר יותר זמן עדיין יש מיגוון של טיפולים ואפשרויות וניתן יהיה להקל ולסייע לך, אך אז נושא הזמן פחות משמעותי כבר. כל טוב ובהצלחה.