פעוט כבן 19 חודשים - מס' שאלות
דיון מתוך פורום 'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות
שלום, כשבני הפעוט היה כבן שנה הוא פחד מצופרי מכוניות, עד כדי כך שהוא היה מתעורר בבכי אם מישהו נסע ברחוב וצפר. הפחד הזה נעלם לו. אבל, לאחרונה התעוררה בעיה אחרת. כל פעם שמישהו דופק בדלת או מצלצל בפעמון, הוא מתחיל לילל ומראה סימני פחד. לפעמים זה קורה גם אם הטלפון מצלצל. אנחנו מהר מאוד מנסים להרגיע אותו, מרימים אותו על הידיים וניגשים איתו לדלת ומראים לו שיש שמישהו בא לבקר אותנו. ואם הטלפון מצלצל ומעבר לקו יש מישהו שהוא אוהב ומכיר אנחנו משתפים אותו בזה שאנחנו נותנים לו את הטלפון "כאילו לדבר". האם תופעה זו שכיחה בגיל הזה? וכיצד עלינו למזער את התופעה? שאלה נוספת: כל פעם שאני מנסה לשבת עם בני ולשחק איתו במשחקים, הוא מהר מאוד קם ולא ממשיך לשחק. אני מוצאת את עצמי כל 5 דקות מנסה לעניין אותו במשחק אחר. יש תחושה כאילו שהוא לא יודע לשחק והמשחקים לא מעניינים אותו. הוא כל הזמן נראה משועמם. מה שכן מעניין אותו זה לנגוע בדברים שאסור לו, או לגשת לארונות ולעשות בלאגן. בזמן האחרון אני מוצאת את עצמי כל הזמן מעירה לו שזה אסור וזה אסור. הענין הוא שבימי החורף לא תמיד אפשר לצאת אחר הצהריים ואז אנחנו נשארים בבית ואני מרגישה שכל הזמן אני במאבקים איתו שלא לתת לו את כל מה שהוא רוצה. לאחרונה הוא התחיל לצרוח אם הוא לא מקבל את מה שהוא רוצה.דבר המתיש אותנו. נראה לי ש"גיל שנתיים" הבעייתי הוקדם אצל בני. מצטערת על אורך השאלות, אבל אודה לך אם תוכלי לייעץ לי כיצד לנהוג והאם תופעות אלו שכיחות לגילו. בברכה דניאלה
דניאלה שלום ותודה על הפנייה, למעשה יש שתי שאלות שעולות מתוך דברייך. הראשונה לגבי רגישות יתר לרעשים והשנייה חוסר יכולת (אני חייבת לסייג - לתפיסתך) להתרכז בדבר אחד. לגבי רגישות לרעשים - על פניו נשמע לי שהוא חד שמיעה. לתינוקות ופעוטות יש טווח שמיעה רחב יותר מאשר לבוגרים ויש ילדים הרגישים יותר לרעשים מאשר אחרים. נשמע שאת מגיבה נהדר לעניין... האם הדבר מתבטא גם בחרדת זרים? איך הוא עם אנשים חדשים שהוא פוגש? במידה והוא הולך למסגרת, האם הוא נפרד ממך בבכי ודמעות ומתנהג באותה צורה בפעוטון? האם תוכלי לברר עם המבוגרים האחראים עליו מלבדך אם ההתנהגות הזו חוזרת? והשאלה החשובה היא מה מפריע לך בהתנהגות הזו או יותר נכון, איך היית מצפה ממנו להתנהג אחרת? הילדונת שלי בגיל הינקות לא יכלה לשמוע רעשים של הורדת המים באסלה מבלי להתעורר. בדיעבד התברר שצינורות המים עברו בקיר החדר שבו היא ישנה וכנראה היה למים צליל גבוה שהיה מעיר אותה תדיר משנתה... העברנו את המיטה מיקום והבעיה נפתרה כמעט לחלוטין. אם תרצי למזער את התופעה הרי שהנמכת צלצול הטלפון וכיסוי חלק מפעמון הבית כך שישמיע פחות רעש זו אפשרות... אבל אין לכך סוף. אם תקבלי את המצב כפי שהוא ותוכלי להבין שהילדון שלך פשוט לא אוהב חריגות מהשגרה אולי תוכלי להקל עליו בתכנון משותף - למשל: אם את יודעת שמישהו מגיע ספרי לו על כך מספר רגעים לפני. "עוד מעט תבוא מיכל והיא תצלצל בפעמון ואנחנו נבוא אל הדלת ונפתח אותה ונשחק איתה בהמון משחקים... " סבתא צריכה להגיע ועוד מעט היא תקיש על הדלת - טוק טוק טוק ואנחנו נשאל "מי שם"?.... וכו'. קראתי עכשיו שוב את מה שכתבת ואני חייבת לשאול האם זהו חוסר שקט כללי? משהו השתנה באופן קיצוני? למה את מוטרדת? לגבי חוסר הריכוז לפעילות של מעל 5 דקות. יש המון גישות לעניין אבל קודם כל הייתי מציעה לבדוק את שעות הפעילות האלו. בדרך כלל ילדים מתרכזים הרבה יותר טוב בבוקר. את הפעילויות ה"רצינויות" של משחק הייתי מנסה למקד שם ולראות - ממש בלי לחץ - אם הדברים לא "נמשכים" יותר ברגע שהוא עירני חייכן ושבע. גם כשאני עייפה אני נוטה לאבד עניין מהר יותר - שעות אחר הצהריים הם יותר "מועדות" לכך. שנית, הייתי מנסה להקדים את שעת השינה שלו. לראות אולי הוא פשוט מתעייף מוקדם יותר - יכול להיות שהוא ויתר על שעות שינה במהלך היום וחסר לו...בדרך כלל יש חלונות זמן שבהם הם הולכים לישון טוב יותר ואם מושכים זאת אז זה כבר נהיה הרבה יותר מסובך להשכיב אותו למיטה. דבר שלישי, האם הוא מדבר ואיך? איך הוא מגיב לספרים? אילו משחקים הוא אוהב יותר? מכוניות וכו'? מייצרי רעש למינהם? פעילויות פיזיות כמו קפיצה, קשקוש וכו'? אם תוכלי לארגן לקבוצות את המשחקים שלו ולפי אופי הפעילות לנסות לפזר את זה על פני היום יהיה קל לך יותר להגיב ולעניין אותו. ויש דבר אחרון שאני מאמינה בו די בלהט אבל את כמובן מוזמנת לחלוק על דעתי. ילדים זקוקים לפעמים לשקט, ילדים זקוקים לפעמים גם להשתעמם. אנחנו כל כך מנסים להיות ההורים הכי טובים שיש אבל לא נותנים להם את המקום הזה של השלווה, של השקט של החוסר עשייה. גם אני חוטאת בכך לפעמים וצריך רק קצת יותר מודעות בכדי ל"טפל" בעניין. תחשבי ששולחים אותך למקום שכל הזמן מעסיקים בו אותך: את רק מפהקת, ישר מארגנים לך פעילות, את רק מראה סימן של אי-נוחות, ישר קופצים עלייך מתחילים למחוא כף, לשיר לך שירים ולסובב אותך במעגל.... אחרי יומיים כאלה (במקרה הטוב) את מבקשת להסתלק מהמקום. אנחנו מהמקום הכי טוב מנסים לפעמים יותר מדי. גם יש בנו יותר מדי רצון "לתרגם" להם את העולם. שוב, אני הייתי במקום הזה אז אני מרגישה שמותר לי להעיר על כך. כשילד מקבל היום מתנה או מגיע למקום חדש אנחנו ישר מתחילים להציג לו את תכונות המקום או החפץ: תראה חמודי, אם לוחצים פה אז זה משמיע קולות, הנה תראה יש פה בריכת כדורים שאתה יכול לקפוץ (בדרך כלל אנחנו מכניסים אותו לשם ושולפים אותו לפינה הבאה....וכו' וכו' הטריק: לספור עד 10 :) לתת לו מרווח של שתי נשימות לפני שאנחנו נכנסים לפעולה. אם הוא קיבל מתנה אפשר לתת לו (דרך כלל הם מאד אוהבים את זה)להתעסק עם העטיפה - כל זמן שהוא לא אוכל בתאבון את הנייר וקישוטים נוספים ולגלות לאט לאט את הצעצוע שמסתתר - אחר כך לתת לו להתרשם לבד ממכונית הטרקטור ואז אחרי שהוא חווה 5 דקות את החפץ להראות לו עוד תכונות שהוא עדיין לא גילה. אנחנו לוקחים להם מבלי לרצות בכך את חדוות הגילוי אז מקווה שעזרתי במעט ורק טוב
בוקר טוב, תודה רבה על תשובתך. יש לי שאלה נוספת. מגיל 3 חודשים אימי מטפלת בבני. התכנון היה שהיא תטפל בו עד גיל שנה וחצי. בגיל שנה וחצי חשבתי לשים אותו במשפחתון. לצערי, אחרי מספר מטפלות שראיתי שגישתם לא מצאה חן בעיני ואופן ההתנהלות לא נראה לי, החלטנו שאימי תמשיך לטפל בו. אני יודעת שבגיל הזה חשוב יותר יחס של אחד לאחד וחשוב יותר האהבה והחום שהוא מקבל. חברת ילדים בגיל הזה פחות חשובה. לכן, לא כ"כ היה חשוב לי שהוא לא יהיה במסגרת. משיחה עם חברות, נאמר לי שלא פלא שהוא משועמם הוא צריך מסגרת ולא להיות כל היום עם סבתא שלו. (אימי מפעילה אותו ומשחקת איתו - הוא מאוד קשור אליה) אמרו לי, אפילו תתפשרי מעט במציאת משפחתון. אני לא יודעת עד כמה אני צודקת או עד כמה הן צודקות. מה שאני יודעת שקשה לי לחשוב שבני נמצא במקום שלא השביע את רצוני מכל מיני סיבות. (הקושי במציאת מקום טוב - בגלל שזה אמצע שנה). אשמח לשמוע את חוות דעתך. תודה דניאלה אני מאוד אשמח לשמוע את חוות דעתך.
http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forumId=747&a=41806&c=4875&sc=0&ssc=0
שלום רב, רציתי לברר איך גומלים תינוק בן שנה ממציצת אצבע בפה? אשמח לקבל תשובה בהקדם.