לימוד א,ב אצל ילדה בת 4.9
דיון מתוך פורום יחסי הורים ילדים וזוגיות
ביתי בת 4.9 חודשים עולה לגן חובה. רוב החברות שלה מכירות את צורות האלף בית ואף בותבות אותן. את ביתי זה לא מעניין .היא יודעת לכתוב את שמה וזהוא. קניתי לה משחק שבו דרך משחק נילמד את אלף בית אין לה עיניין. שאלתי אותה אם היא לא רוצה לדעת את האלף בית היא אמרה אמא תירגעי עד כיתה א אני אדע. החשש שלי .הוא 1. שאולי קשה לה ליתפוס צורות ולכן היא לא יודעת אלף בית. 2.שהדימוי העצמי והביטחון שלה ירד בגלל שחברות שלה יודעות והיא לא.אני לא מבינה למה זה לא מעניין אותה ?בגלל שקשה לה ? ביתי ילדה עם אנטלגנציה ריגשית מאוד גבוהה .ילדה נבונה שמחה עליזה ושובבה אני מאוד מתוסכלת ולא יודעת כיצד לנהוג.אגב אותו דבר גם לגבי ציור היא אינה מציירת ציורים בעלי משמעות. ילד פרח בית וכו". כיצד עלי לעודד אותה לילמוד אלף בית ? והאם עליי לעודד אותה לצייר יותר?
ערב טוב, אני בהחלט חושבת שבתך צודקת בעצה שנתנה לך - להרגע... אין שום הכרח שילדה בת פחות מ 5 תדע לכתוב את הא' ב'. בשביל זה יש את גן חובה או אפילו את כיתה א'. אף אחד לא הוכיח שילדים שיודעים חשבון,כתיבה או קריאה בגיל הגן הם בהכרח התלמידים הטובים בעתיד. מנסיון,ככל שהיא תרגיש שיש עליה יותר לחץ לדעת את זה,היא תתנגד יותר. לכל ילד הקצב שלו והרצון.חבל כבר היום לצור אצלה קשר בין לימודים ללחץ לתחרות,זה רק יזיק בהמשך. למידה מועילה בגילאים האלה היא למידה שמגיעה מתוך עניין,מתוך משחק,מתוך כיף. בעיני תמיד עדיף ילד בן 5 שיש לו ידע כללי רחב,שפה מפותחת... מאשר ילד שיודע לדקלם או לכתב את הא' ב'. כמה תשובות מתחתייך עניתי איך לדעתי מפתחים מוטיבציה ללמידה,איך מגרים מבחינה קוגניטיבית ילד וכו'. בשום שלב שם לא התייחסתי ללמידת הא' ב' כהכרח. כדאי לנצל את הזמן הזה לפיתוח יכולות/כישורים/תחומי עניין נוספים מעבר למה שתלמד בעוד שנה בביה"ס. בהצלחה, מור