סוגייה בהורות
דיון מתוך פורום יחסי הורים ילדים וזוגיות
אני אם לילדה בת 6.5 - כיתה א'. לאחרונה אינני מרוצה מהצהרון שילדתי שוהה בו לאחר שעות ביה"ס ומחפשת אלטרנטיבות אחרות. מחנכת הכיתה הציעה לקחת מספר ילדים ל"טיפולה" לאחר שעות הפעילות (מעין "צהרון" מצומצם..). בנושא הכנת שיעורי הבית אני רואה רק יתרונות.. החששהעיקרי הוא שיווצר בלבול רגשי בקרב הילדה וקושי לתמרן בין דמות ה"מטפלת"בצהרון שם תקבל תשומת לב מוגברת לעומת דמות המחנכת- שם היא חלק מכיתה שלמה, תשומת הלב נחלקת שווה בין כולם ועלול להיות "דיסטנס" מצד המחנכת. עליי לציין כי הילדה מעריצה את מורתה והביעה התלהבות יתרה לרעיון אולם אני חוששת כי מדובר בהתלהבות זמנית ובפועל יהיה לה קשה להבין את ההבדל ולשים גבולות.. הרי מדובר באותה דמות סמכותית שתתנהג אחרת בשתי המסגרות..הייתי שמחה לקבל עצה האם מומלץ או לא להשאיר את הילדה שעות כה רבות עם המחנכת ומהן ההשלכות על התפתחותה הרגשית של הילדה.. למותר לציין שמדובר ב 4 חודשים בלבד עד החופש הגדול וניתן להתייחס לשינוי כאל נסיון בלבד שאם לא יצלח אזי בשנה הבאה לא נמשיך בו. עד כמה יהיה משמעותי להעביר את הילדה ל"טיפולה" של המחנכת אחה"צ בפרק זמן זה?
ערב טוב, לי הרעיון נשמע מאוד לא במקום,מהרבה סיבות,אמנה כמה מהן : 1. לעניות דעתי חשוב שיהיה גבול ברור בין מורה לתלמיד. במצב שבו את מתארת יש חריגה גסה מתחום יחסי תלמיד - מורה.אני חייבת לציין שאם אני הייתי הורה של אחד מהתלמידים בכיתה הייתי עושה ככל יכולתי להפסקת העניין. דרך אגב,גם כשמורה עובד אחה"צ כמורה פרטי נהוג שהוא לא מלמד תלמידים מכיתתו. 2. את ושאר הורי הילדים שבצהרון הופכים להיות מעין מעסיקים של המורה שאמורה לתת יחס שווה (פחות או יותר) לכל תלמידי כיתתה. האם היא תמשיך לתת את אותו היחס גם כשמדובר במשפ' שמשלמות לה ? ומצד השני,האם את תרגישי מספיק חופשיה במידה שתרצי להעיר לה דבר מה על הצהרון,להעיר לה ? 3. מדובר בילדה בכיתה א' שעדיין לא מאוד מעורה מאוד ביחסי מורה - תלמיד.חשוב לבדוק איזה מסר מעבירים לה להמשך הדרך. 4. עד כמה זה נכון בעינייך שבתך תהיה מעורה בחייה הפרטיים של מורתה ? 5. עד כמה חשובים לך גבולות ? 6. אני בטוחה שהרעיון מוצא חן בעיני הילדה. כל ילד רוצה להרגיש "נבחר" ע"י מורתו. השאלה היא עד כמה היא תצליח להתנהג אל המורה בצורה x בכיתה ומשעה 14 להתנהג אל המורה בצורה אחרת ? כמה כוחות זה ידרוש ממנה ? 7. האם לך זה מתאים שהילדה תהיה בסביבות 8 - 9 שעות ביום עם המחנכת ? מתוך הכרות עם בתך,איך היא תרגיש ביחס לכך ? 8. עד כמה מורה שמצד אחד "עוברת את הגבול " ומתפקדת גם כמטפלת ואינה רואה בכך בעיה,תדע לשמור את הגבול במקרים אחרים (לדוג' כשהיא רואה /מזהה משהו אצל הילדה בשעות אחה"צ עד כמה למחרת בכיתה היא תצליח לשים את זה בצד או שמא תעלה את זה בפני כל הכיתה...) ? אני יכולה להמשיך ולמנות עוד ועוד נושאים אבל אני חושבת שזה די ברור. אני מחזיקה בדעה שגבולות הם דבר חשוב ואם אנחנו דורשים גבולות מילדינו אנחנו גם צריכים לשמור עליהם. העדר גבולות הוא מתכון מוצלח לבלבול,שיתכן שיגיע ויתכן שלא,השאלה אם שווה לבדוק ולראות ? בהרבה שאלות אני נמנעת מלענות תשובה חד משמעית,במקרה הזה אני עונה - אני נגד. מקווה שעזרתי, מור.
מור תודה, נגעת בהרבה שאלות שעלו גם אצלי.. נושא הגבולות מעסיק אותי מאוד ולכן חיפשתי עצה ..ברור שאין תשובה חד משמעית אך עזר לי לשמוע התנגדות מפי גורם מקצועי.. אם קודם התלבטתי הרי שכעת אני עוד יותר לא שלמה אז נראה לי שאסיים את השנה מבלי לבצע את השינוי ובשנה הבאה כבר נמצא מסגרת אחרת.. תודה על העזרה, שירה.