לקות למידה/הפרעות קשב
דיון מתוך פורום לקויות למידה
שלום רב! בני בן 4 והוא ילד חכם בעל ידע מעל הניתן לצפות בגילו. אך בכל מה שקשור בציור/צביעה/כתיבה וכו' אין לו סבלנות והוא לא מוכן להתעסק בדברים האלה גם כשכל ילדי הגן מציירים יחד.לעומת זאת, יש לו סבלנות לשבת מול המחשב גם יום שלם.אני מכריחה אותו לשבת ולהחזיק כלי כתיבה, אך זה כרוך בהרבה מאמץ ודמעות. האם יש טעם לשלוח אותו לאבחון? האם אלה סימנים לבעיות קשב וללקות למידה?
חני שלום רב. הימנעות מהתמודדות בכל אחד מתחומי התפקוד שילד אמור לעשות במסגרת היומיומית בה הוא נמצא היא כבר נורה אדומה שיש לבדוק ולבחון אותה. לעומת זאת הסקת מסקנות לגבי לקויות קשב/לקויות למידה היא נחפזת מידי. קודם כל אל תיכנסי עם בנך לעימותים סביב הנושא הגרפומוטורי, שכן הדבר יגרום רק להימנעות ורתיעה גדולה יותר. כן חשוב לבדוק מהו מקור הקושי ולטפל במידת הצורך ו/או לתת לך הדרכה לבית כיצד להתמודוד (לא בהכרח דרך פעילות ישירה של ציור). את צריכה לגשת לאבחון בשלב הראשון של מרפאה בעיסוק המתמחה בתפקודים של מוטוריקה עדינה וגרפומוטוריקה. לפרטים נוספים תוכלי לחזור אליי למייל שלי. בהצלחה.
חני ערב טוב, קודם לכל זכרי כי בנך רק בן 4. בגיל זה מוקדם מאוד לקבוע האם הילד לקוי למידה, בעל הפרעות קשב או בעל כל בעייה דומה. עם זאת במידה ואת חוששת ניתן לפנות לגננת ופסיכולוגית הגן להתיעצות וקבלת חוות דעת נוספות תוך קיומם של אבחונים חלקיים. בשום פנים ואופן אל תגיעי לעימותים עם הילד על רקע זה. ההכרח לעסוק דווקא בפעילות שאינה נוחה לו עלולה להביא לרתיעה והתנגדות עזה בעתיד, כך שלמעשה כעת את פוגעת ומזיקה הרבה יותר ממועילה ומקדמת. תני לזמן לעשות את שלו. יד על הדופק היא משמעותית וחשובה. טוב תעשי אם תעקבי ללא לחץ עד גיל 6, ואז באם יהיה צורך ניתן לפנות לאבחון ולספק טיפול וקידום על פי הצורך. בברכה אלמוג