קריטריונים למבחנים מותאמים

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

09/10/2013 | 13:56 | מאת: נירית

שלום רב, מהם הקריטריונים השונים (קשב וריכוז, דידקטים, רגשיים) בהם חייב המאובחן לעמוד בהם כדי לקבל באבחון המלצות למבחנים מותאמים בבגרות (לא התאמות, מבחן מותאם) במקצועות רבי המלל ומתמטיקה? האם הילד שיש לו מבחן מותאם יכול להשתמש בהתאמות המומלצות של הקראת שאלון והכתבה לבוחן נירטלי גם אם המבחן מותאם? אודה מאוד על תשובתך. יום נעים, נירית.

לקריאה נוספת והעמקה
10/10/2013 | 17:35 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, ראשית, במחנים מותאמים הם סוג התאמה ברמה גבוהה ( רמה 3 ) בהתייחס לליקויים חמורים בתהליכי למידה. המאבחן כיום ממליץ בלבד ואינו מחוייב או קובע סופית. המלצת התאמות מדרגה 3 נשלחות לאישור ובדיקה של ועדה במשרד החינוך, ורק לאחר מכן מאושרות או נשללות. קריטריונים למבחנים מותאמים מתחלקים לשלושה סוגים: מקצועות רבי מלל - פער משמעותי מאוד בין יכולות הבעה בעלפה והבעה בכתב, קשיים משמעותיים בתפקודי זיכרון וקשיים מהותיים בכתיבה. לשון - קושי פונולוגי מובהק. ( אי היכולת לזהות סימני ניקוד ) קושי באבחנה בין צורות פועל ושם תוך אבחנה בדמיון והשוני בינהן בגלל דמיון צליל. מתמטיקה - פתור משאלות בגיאומטריה והנדסת המרחב. בבחינה בלשון נדרש אישור מיוחד וספציפי על מנת לעשות שימוש בהקראת שאלון. במקצועות רבי מלל בחינה בעלפה מחליפה את התאמות הבחינה האחירות. הילד יכול לבקש ישירות מן הבוחן לקרוא עבורו את השאלה... בבחינה מותאמת בהיסטוריה ספרות , תנ"ך ודומותיהן ניתן לעשות שימוש בהתאמת בוחן ניטראלי, בתנאי שהבחינה אינה בחינה בעלפה. מקווה שהשבתי על שאלותייך בברכה אלמוג

22/10/2013 | 08:28 | מאת: נירית

בוקר טוב אלמוג, המון המון תודה על תשובתך המפורטת בהחלט, סייעת לי מאוד. ברשותך אשאל שאלה נוספת לגבי סוגיית הקושי בזכירה. מה באבחון פסיכודידקטי שנעשה לעיתים שנים קודם יכול להראות ולנבא את הבעיות בזכירת כמות גדולה של חומר? האם מי שבעצם נתקל בבעיה זאת הם לא אנשי המקצוע וההורים שמסייעים לילד באופן רציף במבחנים ורואים את הבעיה? אני שואלת כי המאבחנת שלו טוענת שבאבחון שנעשה שנים קודם היתה לילד בעיה בזכרון השמיעתי ולא החזותי, מה שלטענתה לא מצדיק המלצה למבחנים מותאמים. מה שמרים גבה בקרב כל המורים, היועצת וכמובן אנו ההורים, שלומדים איתו רצוף למבחנים. הבנתי שצריך לשמור מבחנים ושולחים אותם. האם לא מספיק ששני מבחנים קצרים ביותר שנעשו השנה, על כמות מצומצמת ביותר של חומר, לא הניבו תוצאות חיוביות? מדובר על ילד עם קשיים מורכבים מאוד מהיבטים רבים, עם אינטיליגנציה תקינה ומעלה, מעל הממוצע, שמטופל שנים מכל הכיוונים... האם למשמעות של המלצת הפסיכיאטר המטפל בו והמודעות שלו לקושי בזכירה, אין משמעות כלל? האם מכתב מצורף יכול לסייע בהחלטת הועדה? סליחה על עומס השאלות... מודה לך מאוד מאוד על ההתיחסות הרצינית ואשמח אם יהיה לך כוח גם לענות הפעם... המשך יום נעים ובריא, נירית.

מנהל פורום לקויות למידה