אי התחשבות בדיסלקטים מבוג בתוספת זמן במהלך מבחנים
דיון מתוך פורום לקויות למידה
שלום רב לאלמוג בן שחר, 26.1.05 תודה עבור תשובתך המהירה והמקצועית. מתשובתך אני למד כי כנראה לא הצלחתי להסביר את עצמי במיקוד השאלה. אדם שאני מכיר כבן 30 בעל אישורים על דיסלקציה ברמת חריפות גבוהה(אובחן ככזה כבר בתקופת בית הספר היסודי)- הגיש מועמדות לעבודה ובמסגרת תהליך המיון, נתבקש לעבור מבחן התאמה פסיכולוגי , ביחד עם אנשים נוספים- באחד מן המכונים הפסיכולוגיים המתמחים בכך. האיש הודיע יום לפני המבדק למכון על עובדת היותו דיסלקט ולמחרת-יום המבדק-אכן הציג את האישור למכון. למרות זאת,הוא הוצב בעמדת מחשב לחצי יום של מבחנים עם סטופר,כמו יתר הנבחנים הרגילים בחדר וללא כל תוספות זמן. שאלותי : 1)האם לא נוצרו בארצינו נורמות התנהגות אשר מאפשרות להתחשב ולאפשר לדיסלקטים "תנאי תחרות דומים לאחרים שאינם - זאת ע"י מתן תוספות זמן ? 2)האם מבחן על זמן מול מחשב איננו יוצר לדיסלקט קושי נוסף מול מבחני "נייר ועיפרון" ? 3)האם, למרות שלא ניתנה לו תוספת זמן-יכול המכון עדיין לנתח את התוצאות וליצור בדיעבד פקטור אשר יביא אותו למכנה משותף עם אלו שאינם דיסלקטים ? 4)מה קורה בנושא זה במדינות אחרות ? בברכה ובתודה, אבישי
אבישי בוקר טוב, בשנים האחרונות קיימת הרבה יותר מודעות לצרכיהם של תלמידים ובוגרים בעלי לקויות למידה. עם זאת במקומות עבודה רבים אין מערך מתאים ולעיתים גם לא ידע מקצועי אשר יסייע להתמודדות עם בעיות הפרט מסו זה. במקרים רבים התאמה פשוטה כגון הארכת זמן, אכן יכולה לפתור חלק ניכר של הבעיה ולגשר על הפערים בין לקוי למידה לבין מי שאיו לקוי. תפקוד מול מחשב אינו מהווה כל קושי ללקוי למידה. פעמים רבות ההפך הוא הנכון. עם זאת ברור כי כאשר חוזרים לסוגיית הגבלת הזמן היתרון והנוחות אינם יכולים לבוא לידי ביטוי. המכון יכול לנתח את ממצאי המבחן תוך התחשבות בלקויות הלמידה הספציפיות שהוצגו לו ולהעלות את הציון בהתאם. עם זאת שקלול זה עדיין עשוי להרע לנבחן ולא לשקף את יכלתו באופן מלא. כמו בארץ, גם במדינות אחרות המודעות לבעיות התמודדות של לקויי למידה גוברת, אך עדיין חוסר הידע במקרה הטוב וחוסר העניין והרצון להשקיע ולסייע לשונה או לאחר גם כאשר כשרונו גדול משל ממוצע הכלל, עדיין רווחים יותר. מקווה כי עניתי על שאלותיך בברכה אלמוג