נשירת שיער

דיון מתוך פורום  נטורופתיה

20/12/2002 | 12:31 | מאת: שירתי

למומחים שלום רב, בתי, בת 23. יש לה שיער שטיני חלק ודק ואורכו כ-40-50 ס"מ. מזה זמן רב אני מבחינה כי לאחר שהיא מתקלחת נשארת כמות שיער רבה באמבטיה. ייחסתי את הדבר לאורך שיערה ולעובדה שהיא "פותחת" קשרים בשיער בעזרת אצבעותיה לאחר החפיפה . היא רזה מאוד,גובהה 1.71מ' ומשקלה כ-50 ק"ג. יכול להיות גם שאיננה אוכלת באופן מסודר ולא את כל אבות המזון.(היא סטודנטית). בקשתי מכן לדעת האם עליה לעבור אי אילו בדיקות רפואיות ואצל אילו רופאים? האם ניתן לשפר המצב על ידי אכילת אוכל מסוים? והאם היא זקוקה לתוספי מזון, (כמו פורקאפיל, למשל, או צנטרום?) לתשובתכם אחכה בתודה...

לקריאה נוספת והעמקה
20/12/2002 | 15:29 | מאת: רויטל ברמן

שירתי שלום (אני מקווה שלא התבלבלתי וזה באמת שמך ולא שם ביתך), ראשית, אני מבינה את דאגתך לביתך, היא אכן מאוד רזה לפי כל אמת מידה (ויסלחו לי הדוגמניות ואוהבי הדוגמניות שמחזיקים סרגל מידה שלא לוקח בחשבון את בריאותן הפיזית והנפשית של הבחורות), כאשר אני מודדת זאת לפי ה - BMI = body mass index והחישוב הוא: (גובה במטרים בריבוע) / (משקל בקילוגרמים) התוצאה אמורה להיות בין 18.5 לבין 25 לנשים (ובין 19 לבין 24 לגברים). מה שמתחת- זה רזה מידי. מה שמעל- זה בעודף משקל (חשוב לציין שעודף משקל לא בהכרח נובע מעודף שומן, לפעמים עודף משקל נובע מרקמת שריר רבה, עקב עיסוק בספורט. אז חשוב חוץ מהחישוב לדעת גם משהו על האדם עצמו). לבתך BMI = 17, כלומר רזה מידי. מצד שני, כמות השערות שנשארת באמבטיה היא לא מדד מהימן לבדוק אם ישנה או לאו נשירת שיער, בייחוד אם היא חופפת כל כמה ימים (אם היא חופפת כל יום וכל יום מאבדת הרבה שיער - זה יותר מדאיג). שערות על הכר בבוקר הן מדד יותר מהימן ואת יכולה לבדוק את העניין איתה. אבל, חשובה מכל אלה היא השאלה, עד כמה יש דיאלוג פתוח בינך לבין ביתך, עד כמה היא תהיה מוכנה לשמוע את דעותייך בנוגע למשקלה ואורח חייה. אם את מאמינה שהיא תקשיב לך ולא תראה את דברייך ל"הטפה" או "הטרדה" - את יכולה בהחלט להסביר לה את החסרונות באכילה לא מספקת: נשירת שיער זה רק סממן קטן לחסר שמתחולל בגוף ובא לידי ביטוי בכל מערכת, מהמערכת ההורמונלית - הרי ההורמונים מורכבים מרכיבים שומניים וולא רכיבים אלה המאזן מתערער, למערכת העיכול - מיצי המרה מכילים ודורשים כולסטרול לדוגמא, לעור והשיער - שפגיעה בהם קשורה כבר לאסטטיקה ולמראה זקן, למערכת העצבים שתלוייה ברכיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים רבים, מערכת הדם וכו'. יש ספרים שלמים על חסרים בויטמינים, מירלים ואבות מזון ואיזו מערכת נפגעת מאיזה חסר. אולי תוכלי לקנות לה ספר כזה, בסיסי ככל האפשר. לסיכום, אינני מכירה אתכן ואני מציעה זתתיעתי אם אדם שמכיר את שתיכן והוא אובייקטיבי (לא ב"צד" שלך ולא ב"צד" שלה) אשר יוכל לייעץ לך אם הערכתך לגבי משקלה הגיוני ואם כדאי שאת תדברי איתה על כך או אולי זה יעשה יותר נזק מתועלת ואז מוטב לשלוח אותה לאדם שלישי (נניח רופא). לגבי בדיקות אוביקטיביות - בדיקות דם לאנמיה (ברזל, חומצה פולית ו - B12) יכולות לשמש לאבחון יותר אוביקטיבי. מקווה שעזרתי, אשמח לשמוע עדכון.

21/12/2002 | 17:54 | מאת: שירתי

לרויטל שלום, אני מודה לך על תשובתך המהירה והמפורטת. לפיה הבנתי שאת חותרת לכוון של אנורקסיה ותוצאותיה ההרסניות על מערכות בגוף. לא כך אצל בתי, משום שהיא אוכלת, אמנם לא באופן מסודר וכנראה לא את כל אבות המזון כי זה תלוי במצבי רוחה, בעומס הלימודים. מה שלא ציינתי בראשונה שהיא נוטלת גלולות "מרסילון" באופן סדיר ובבדיקות שנעשו לה מזמן היו לה בעיות עם ההורמונים הנקביים ואז טופלה ב"דיאנה" שגרמה לה להשמנה. בבדיקת כר השינה לא ראיתי עליו עקבות שיער בכלל. היא חופפת ראש מידי 3 ימים כי שיערה "שמן". מה עליה לאכול באופן סדיר כדי לחזק את שרשי השיער? איזה ויטמינים ומינרלים עוזרים לחיזוק השרשים? איזה ידע בתחום המומחיות שלך יכול לבוא לידי ביטוי בעזרה יומיומית בבעיה הנ"ל? ושוב תודה לך על תשובתך.

מנהלי פורום נטורופתיה