שאלה על הימנעות ממוצרי חלב

דיון מתוך פורום  תזונה קלינית

06/08/2002 | 02:45 | מאת: בן 18

היי, יש לי כנראה את תסמונת המעי הרגיז (כבר יותר משנה), הלכתי לגסטרואנתרולוג והוא אמר לי במשך חודשיים לא לאכול את רוב מוצרי החלב - מותר לי יוגורט ביו, גבינה צהובה וגבינת עזים למשל. אז כבר יותר מחודש וחצי אני לא אוכל כמעט מוצרי חלב, ועדיין יש לי הפרעות בבטן, אבל מדי פעם אני אוכל למשל עוגה או עוגיות שמכילות שוקולד חלב, אז האם יכול להיות שיש לי את הבעיות עדיין בגלל שמדיי פעם אני אוכל מוצרים שכוללים שוקולד, או שאין לזה השפעה ברמה גבוהה שיכולה לקבוע אם ימשיכו לי הבעיות בבטן (שילשולים וגזים בעיקר) או ייפסקו? ואם אין ממש השפעה, מה אפשר להסיק? שמוצרי חלב לא גורמים לזה ואני יכול לחזור לאכול אותם, או שאולי הם משפיעים ומגבירים את הסימפטומים? כי אולי הבעיות פחתו אבל לא בצורה ניכרת... אולי הם פחתו כי אני סיימתי את הלימודים... ועוד שאלה, כשאני חוזר לאכול מוצרי חלב, אני צריך לעשות את זה בהדרגה, או שאם זה לא השפיע אני יכול ישר לאכול כמה שאני רוצה? איך זה הולך? ואם בהדרגה אז איך בדיוק? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה
08/08/2002 | 13:00 | מאת: נועה ברימברג-אזרד

שלום לך הגורמים לתסמונת המעי הרגיז אינם ידועים , אך יכולים להיות גורמים הקשורים בתזונה כמו אי סבילות ללקטוז או מזונות אחרים, תזונה דלה בסיבים, תנועתיות לקויה של מערכת העיכול, גורמים פסיכיאטרים ולחץ. לכן בעצם יתכן גם כי סיום הלימודים הביאך לרגיעה מסויימת שהביאה להקלה בהרגשתך. לא כל כך היה ברור האם ההמנעות מרוב מוצרי החלב ואכילה של חלב בעוגות המכילות שוקולד תרמו לשיפור בהרגשתך גם אם לא מוחלט או שהמצב נשאר ללא שינוי? וכיצד אתה מרגיש עם סיום הלימודים? בקשר למוצרי החלב מה שעליך לעשות הוא לנסות להוסיף ולהגדיל את צריכת המזונות מקבוצה זו ולבחון את הרגשתך. מחקרים מוכיחים כי גם אנשים הסובלים מאי סבילות ללקטוז מסוגלים לצרוך לקטוז בכמות יומית השווה לזו שבשתי כוסות חלב (20 גר' ליום). כמו כן כדאי לשלב את מוצרי החלב יחד עם ארוחה ושהכמות של הלקטוז בארוחה לא תעלה על הכמות שבכוס חלב אחת. כ 10 גרם לקטוז יש ב : 1 כוס חלב, עד 21/4 גביעי יוגורט, עד 11/2 גביע גבינה לבנה, עד 21/2 גביע גבינה קוטג'. כך שאתה פשוט צריך להתחיל עם כמויות קטנות ולהוסיף בהדרגה ולראות האם יש שינוי לרעה בהרגשתך. בגבינה צהובה אין כמעט לקטוז. בכל מקרה אני ממליצה לך לפנות לקבלת יעוץ לדיאטנית בקהילה בקופת החולים אליה אתה שייך שגם תוכל לעזור לך אזן את תזונתך במידה ולא ישתפר המצב עם צריכת מוצרי החלב, ולנסות לאתר גורמים אחרים בתזונה שעשויים להשפיע על המעי. בהצלחה נועה

09/08/2002 | 01:51 | מאת: בן 18

יכול להיות שזה מלחץ, אבל אם זה מלחץ אז כל מה שאני אעשה בקשר לתזונה לא יוכל לעזור? בחודשיים שבהם לא אכלתי מוצרי חלב, יש ירידה של 35% בסימפטומים מהחודשיים הקודמים, אבל גם בחופש הגדול הקודם היו לי פחות בעיות בבטן ככה שאני לא יודע אם זה קשור לחלב, או לחופש, ובחודש השני שבו לא אכלתי מוצרי חלב יש עלייה של 50% בסימפטומים, ככה שאולי זה לא קשור לחלב, ובקשר ללחץ אני לא יודע כבר..... אבל מה שבטוח זה שאכילה מדיי פעם של מוצרי עם חלב כמו שוקולד חלב לא הרסה לי את הניסוי? כרשמת 11/2 התכוונת ל 5.5 גביעים, או 0.19 גביעים? תודה!

מנהלי פורום תזונה קלינית