אמא בתת משקל

דיון מתוך פורום  תזונה קלינית

30/07/2002 | 11:08 | מאת: אורלי המיואשת

שלום רב, יש לי אמא שרואה דיאטטנית כבר כמה חודשים והיא ממשיכה לאבד במשקל. היום היא 1.62 סמ' ושוקלת רק על הגבול של 47 קג'...כך שזה בעצם 46. עד ינואר 2001 היא שקלה 64 קג'. הסיבות לירידה במשקל: - עברה ניתוח להורדת שד בעקבות סרטן השד. - עברה טיפולים כימותרפיים של חצי שנה מ-מרץ 2001 ועד אוגוסט 2001. ואז הפסקה קלה. - שוב עוברת טיפולים כימותרפיים במינון נמוך, זה 4 חודשים החל מ- מאי 2002. - בעקבות שיעול כרוני מטריד, אובחנה לפני כשנה כבעלת מחלת ריאות כרונית. זה הגיע להבנתי כי המחלת ריאות אחראית בעיקר לירידה במשקל מכיוון שהריאות צורכות הרבה אנרגיה. והכימותרפיה שכרגע היא עוברת לא תורמת לעניין, היא גם שורפת אנרגיה. בכל אופן...לאמא שלי יש הרבה סיבות לא לאכול דברים שהדיאטטנית ממליצה לה. היא לא יכולה לאכול שקדים, כי הקליפה גורמת לה להשתעל. היא לא אוכלת אבוקדו, כי היא לא אוהבת. היא לא יכולה לאכול שמנות, גלידה ומוצרי חלב כי זה עושה לה הרגשה לא טובה בגרון (SLIMY FEELING) היא אף פעם לא אהבה פסטה. היא אוכלת הרבה מרק עוף זך עם אטריות. היא אף פעם לא היתה אכלנית גדולה ולמרות שהיא אוכלת ארוחות קטנות לאורך היום ואפילו שותה ENSURE + זה פשוט לא מספיק קלוריות. אני מיואשת. הגעתי למסקנה שעלי להתחיל לבשל עבורה. אבל מה כל מה שאני אבשל עבורה חייב להיות ללא תבלינים כי זה גורם לזה להשתעל. בקיצור אני מיואשת. אני פונה בשביל עיצות וגם בשביל לקבל אולי מקהל הקוראים כאן תפריטים לדברים שאוכל להכין עבורה. כי אני שנתיים נשואה אבל עדיין לא ממש מבשלת, למרות שיודעת איך. מצטערת על האורך, אבל אני ממש מודאגת לשלומה, כי אני יודעת שירידה כזאת במשקל רק יכולה להזיק לגוף. (מן הסתם אני מעריצה של KAREN CARPENTER) וכולם יודעים מה קרה לה לבסוף. שלכם, אורלי

לקריאה נוספת והעמקה
31/07/2002 | 08:27 | מאת: נגה זיו

אורלי שלום, אני מבינה שאת מודאגת מאד ממצבה של אמך, אכן משקלה נמוך. עם זאת ההשוואה לקרן קרפנטר אינה במקום, הסיבות לתת התזונה בשני המקרים שונות. ישנן דרכים שונות להתמודד עם המצב: אכילת ארוחות קטנות ותכופות, העשרת המזון ע"י שמן, חמאה ועוד, העשרת המזון באמצעות תכשירים כמו אבקות חלבון, אבקות עתירות קלוריות ועוד. קשה לי לתת לך רשימה של מזונות אלו מבלי להפגש עם אמך, לכן, עצתי היא לפנות לדיאטנית המתמחה באונקולוגיה בביה"ח בו מטופלת אמך. בהצלחה, נגה.

31/07/2002 | 08:44 | מאת: נגה זיו

31/07/2002 | 09:34 | מאת: אורלי המיואשת

תודה לך. כרגע אימי רואה דיאטנית מקופ"ח. אני אספר לה שיש מתמחות באונקולגיה. יש לך רעיונות טובים, אך אני חוששת שאני עלולה לקבל עוד רשימה של תירוצים. אחת מהסיבות שלאימי מעולם לא היתה בעית עודף משקל, היא שהיא מעולם לא אהבה מזונות עתירי שומן. למרות שהיא אוהבת ממתקים.

אורלי היקרה, כפי שנגה כתבה לך, את באמת חייבת להגיע למישהי שמתמחה באונקולוגיה ואולי גם ריאות (בדומה לילדים עם CF, אכן מחלת הריאות גורמת לאיבודי אנרגיה גדולים) אני מציעה גם אולי לפנות למרכז הרפואי סורסקי לשרות לאיבחון וטיפול בהפרעות בליעה - יתכן לפי תיאורך (משתעלת כשאוכלת דברים מסויימים, ואחרים נגעלת מתחושת הבליעה) שמה שהוביל למחלת הריאות הכרונית זו בעיה בבליעה. מאוד כדאי לאבחן ולטפל. שם גם יש דיאטנית מעולה בצוות. כמובן תיידעו אותם בכל הרקע הרפואי. טלפני ל -6973545-03 לקביעת תור. בהצלחה!

31/07/2002 | 23:57 | מאת: ניסיון אישי

אורלי יקרה, ברור שאת מודאגת ממצבה של אימך. לא אוכל לתת לך עצות אבל , חברתי לעבודה שחלתה בסרטן וקיבלה טיפול כימותרפי ירדה המון במשקל. כאשר סיימה את הטיפול התחילה לאכול ארוחות תכופות וקטנות, קיבלה ויטמינים שנתנו לה תיאבון והיא הצליחה לעלות למשקל סביר. שיהיה לכם בהצלחה.

מנהלי פורום תזונה קלינית