צום

דיון מתוך פורום  תזונה קלינית

21/06/2002 | 20:46 | מאת: איריס

אני בצום כבר 5 ימים לפי הדרכה של רופא טבעוני. אני מנקה את הגוף. ירדתי 4 קילו. אני מרגישה תשישות גופנית. הרופא טוען שכך הגוף מנקה את עצמו מרעלים. מה דעתך על טיפול בצום כאמצעי להרזיה וניקוי הגוף?

לקריאה נוספת והעמקה
23/06/2002 | 12:52 | מאת: נועה ב. - דיאטנית קלינית

הי איריס צום כדרך לניקוי הגוף זו גישה וכבר שמעתי על הנוהגים בצום יום בשבוע אך איני יכולה להמליץ או לבטל. צום כדרך להרזיה אינו הפיתרון ואיני מתפלאת על התשישות לאחר צום של 5 ימים מהיכן לדעתך יקבל הגוף אנרגיה לפעילותו? האם לדעתך אפשר לצום כל החיים? מה יקרה כאשר תשובי לאכול? דיאטה לצורך הרזייה צריכה להיות הדרגתית, וצריכה להתבצע באופן ובדרך שאפשר לחיות איתו לאורך זמן. כי זו דרך חיים ולא משהו הנעשה לתקופה ולאחר מכן ניתן לשכוח ממנו. נועה ברימברג - דיאטנית קלינית - רמב"ם.

איריס שלום! כמו נועה, גם לי אין דעה בנוגע לאפקט ניקוי הגוף עקב צום, אך יש לי דעה מוצקה לגבי מהות הירידה במשקל הנובעת מצום. אני שולחת לך דברים שכתבתי לגולשת אחרת בפורום ששאלה על כך בעבר: "אני חוששת שרוב האנשים לא מבינים שלא כל ירידה במשקל היא "מרזה" או בריאה. לגופנו רקמות שונות - עצמות, שרירים, שומן ועוד. גוף בריא יותר שגם נראה בעין מוצק / חטוב / רזה, הינו גוף שבו רקמת השומן הינה מעטה אך גם כי רקמת השריר בו היא מפותחת (לאו דווקא מנופחת...). ירידות מהירות במשקל, (אם עקב דיאטת "רצח", צומות או לא עלינו - מצב מחלה חריף), בד"כ יהיו מרקמת השריר שהוא זמין יותר לאספקת אנרגיה במצבים אלו שנחשבים מצבי דחק לגוף. זה לא רצוי מהרבה סיבות אך לענייננו, לאלו הרוצים לרזות, לא נולדת מכך שום תועלת - רקמת השומן לא פחתה אך רקמת השריר (שהיא זו ששורפת אנרגיה), פחתה במקומה. רק תפריטים המכילים כמות נאותה של קלוריות ואינם בשום פנים ואופן הרעבה, יוכלו להביא את הגוף לניצול רקמת השומן העודפת שבו לאנרגיה ובכך יביאו באמת להרזיה המיוחלת. פעילות גופנית שתלווה את התפריטים גם תשמור על בנייה של רקמת שריר וגם תוסיף לשריפת אנרגיה. אם כל התאוריה עדיין לא ברורה, מצב של צום כפי שאת מתארת יכול לגרום לך רק נזק ולא "ירזה" אותך אלא ידלדל את שרירי גופך. אני מסתייגת מכך ובהחלט לא ממליצה. נועה

מנהלי פורום תזונה קלינית