טיפול בכאב ממקור נפשי

(20)
לדרג

כאבים כתוצאה מחרדה פועלים כמעגל קסמים - ככל שאנו חוששים יותר מהכאב, עוצמתו עולה ונפגעת איכות חיינו. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי וטכניקות הרפיה עשויים לעזור

מאת: אירנה נתנאל, פרופ' לאון גרינהאוס וד"ר יוסי אדיר

ביקרתם אצל רופא המשפחה והתלוננתם על כאבי גב, לחץ בחזה או על כאבי בטן? פניתם לרופא מומחה אחר ואף אחד מהרופאים לא מצא שום גורם המסביר את הכאב? חששתם שקיימת בעיה גופנית, אך רופא המשפחה פסק ואמר "אין לך כלום" ולא קיבלתם הסבר משביע רצון על מקור הכאב? מצבים של תחושות כאב חזק בלי כל ממצאים גופניים העשויים להסבירן שכיחים למדי באוכלוסייה.

אנשים מתלוננים על תחושות אי נוחות ומוזרות בבטן, בחזה, בראש או בכל מקום אחר בגופם. הם מחפשים אחר הרופא המתאים בתקווה למצוא גם אישור גופני לכאבם וגם תרופה להפגתו. בני אדם אלה דרוכים ללא הרף לקראת הופעתם של כאבים חדשים והם מבוהלים ודואגים שמא הם חולים מאוד וחשוכי מרפא. הדאגה מתגברת כאשר כמה ביקורים אצל רופאים שונים אינם מעלים כל בעיה גופנית. בסופו של דבר, הרופא מבין שיש בעיה ושהיא לא באמת רפואית, אלא ככל הנראה נובעת מסיבות נפשיות. בשורה על מקור נפשי לכאב גופני אמיתי, רציני וממשי עלולה לעורר תגובות קיצוניות כמו עלבון, פגיעה בהערכה העצמית ובדימוי העצמי, כעס, האשמות, רגשות אשם או בושה. עם זאת, יש לדבר מספר יתרונות. למעשה, התסמינים לא מייצגים מחלה אמיתית ומצבכם הגופני טוב! בנוסף, לעיתים קרובות המרכיב הביולוגי הופך את האדם לחסר שליטה מול מחלתו ואילו ביטולו של המרכיב הביולוגי מגביר את יכולת השליטה של האדם בסימפטומים גופניים.

מאחר שחווית הכאב היא התנסות פרטית, סובייקטיבית, אין בידינו כל אמצעי לאמוד בוודאות את מידת הכאב שהמתלונן חש בפועל. יחד עם זאת, הכאב שעליו הוא מתלונן ללא ספק ממשי, אמיתי ולעיתים חמור עד כדי כך, שהוא גורם לשיבוש משמעותי בחיי היום-יום.

מעגל קסמים של כאב

הלחץ והחרדה הם מרכיב עיקרי בהיווצרות הכאב. הכאב המתמשך מתחיל מכאב רגיל שמתחזק בעקבות מתן פרשנויות מוגזמות המעוררות חרדה. כתוצאה מעלייה בחרדה מתחזקים גם הסימפטומים הגופניים. התחזקות הכאב מעלה עוד יותר את החרדה, ובעקבות כך הכאב שוב מתחזק. כך, האדם נקלע למעגל הקסמים בלתי פוסק של הכאב. בשלב הבא האדם מפתח פחד מהכאב שעלול להופיע, ומצפה בכוננות מתמדת להופעת הכאב הבא. חרדת הציפייה לכאב שיופיע גורמת להופעת הכאב כמו הנבואה שמגשימה את עצמה. בנוסף, הקשב המוגבר למוקד הכאב יוצר תחושה פיזית של כאב חזק יותר. הקשב המוגבר גורם לפרש באופן מוגזם תחושות גופניות קלות. פרשנות זו לגבי העתיד מובילה להימנעות מפעילות שגרתית ואפילו פשוטה מתוך הפחד שהדבר עלול לגרום נזק. הפחד גורם לאדם הסובל לנטוש פעילויות שגרתיות, עבודה, ספורט ריקוד ופעילויות מהנות אחרות. ההימנעות לא רק פוגעת בהנאה ובאיכות החיים, היא מקבעת ומנציחה את הפחד ויחד איתו את הכאב.

הטיפול המתאים יכול לצמצם את הכאב, את המצוקה הכללית, את הסבל, ולשפר באופן משמעותי את התפקוד ואיכות החיים. כיוון שמדובר בסיבה נפשית לבעיה, ראוי לפנות למומחים לבריאות הנפש. הוכחות מחקריות וניסיון קליני מראים שהטיפול היעיל ביותר בכאבים הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT). זהו טיפול קצר מועד המאפשר ללמוד כלים להתמודדות יעילה בהווה וגם לטווח הארוך. כלים אלה מאפשרים שליטה עצמית בסימפטומים גופניים התורמים למניעת הישנות ההפרעה בעתיד. הגישה הקוגניטיבית מניחה כי אנו מושפעים מהדרך שבה אנו תופסים ומפרשים את הכאב הגופני ויש לנו יכולת שליטה על הפרשנויות הללו.

פירוש חלופי לכאב

הטיפול מתמקד בהשפעה ההדדית של המשולש מחשבה-רגש-התנהגות. במהלך הטיפול לומדים לזהות אמונות ותפישות לא אדפטיביות שבהן מחזיק האדם הסובל לגבי עצמו ולגבי הכאב שממנו הוא סובל. בהמשך, מנסים למצוא פירושים חלופיים ולאמץ צורות חשיבה מועילות יותר להתמודדות עם הכאב. שינוי באופן שבו אדם תופש את הכאב מסייע לו לסגל התנהגויות המאפשרות התמודדות יעילה יותר, ובסופו של דבר העוצמה של המצוקה הפיזית יורדת באופן משמעותי. במהלך הטיפול לומדים טכניקות ספציפיות, כגון הרפיה, דמיון מודרך, טכניקות הקשיבות (mindfulness). בנוסף, ניתן לשלב ביופידבק כאמצעי עזר בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי. ביופידבק משמש כדי להדגים את יחסי הגומלין בין אירועים פסיכולוגיים (לחץ נפשי) לבין התגובה הפיזיולוגית (מתח שרירים מוגבר). מחקרים מראים כי שימוש בביופידבק כחלק מ-CBT, בנוסף להפחתת הכאב, מצמצם באופן משמעותי רגשות של חוסר אונים, משפר יעילות עצמית ומגביר הרגשה של שליטה עצמית.

הרפיה היא טכניקה חשובה בהתמודדות עם כאב: היא עוזרת להרגיע את מערכת העצבים ויכולה לעזור בהרגעת הגוף והרחקת הכאב. נסו זאת: שבו בצורה נינוחה והתמקדו בתהליך הנשימה. שאפו שאיפה עמוקה ארוכה ואיטית ולאט לאט שחררו את האוויר עד שריאותיכם מרוקנות לגמרי. בצעו תרגיל זה כחמש דקות.

כאב עלול להגביר את הפחד שמעורר מחשבות קטסטרופליות, וכתוצאה מכך תשומת הלב מופנית באופן אוטומטי לאזורי הכאב. תשומת לב מוגדרת לאזור הכאב מגבירה את התחושה הפיזית של הכאב. באמצעות תרגילים של הסחת דעת ניתן להעביר תשומת הלב לדברים אחרים נעימים או ניטרליים שבסביבה.

המצאת דימויים לכאב: שאלו את עצמכם "כמו מה הכאב הזה?" הצמידו לו דימוי. התמקדו מספר שניות או דקות בדימוי הזה. נסו למצוא פתרון לבעיה שהעליתם בעזרת הדימוי האחר. המשיכו לנשום. התמקדו בפתרון לכמה דקות. בכל פעם שאתם מרגישים כאב, תנו לכאב דימוי, התמקדו בו לפרק זמן, ואז בהדרגה עברו לפתרון בעזרת דימוי אחר.

תרגיל של החלפת צבעים: אנו יכולים לתאר את תחושותינו ורגשותינו לפי צבעים מסוימים. קיימות טענות שישנה פסיכולוגיה של צבעים. למשל, כאשר מבקשים מאנשים לקשר בין רוגע לבין צבע מסוים, הם בוחרים בדרך כלל בכחול או ירוק. רבים טוענים כי הצבע הכחול הוא צבע שמרגיע אותם. אולי הדבר קשור לצבע שמיים כחולים או ים כחול. בכל מקרה, לצבעים ירוק וכחול יש קונוטציות חיוביות. מתח מתואר כצבע אדום, צבע האש ורגשות חזקים. איזה צבע מסמל עבורכם רוגע? מתח? כאב? הרגשה טובה? דימוי של צבעים יכול ליצור שינויים פיזיולוגיים. כך שאם ישנו כאב, יש באפשרותכם לדמיין את הכאב כצבע ולאחר מכן לראות את הצבע מתעמעם ומתחלף לצבע אחר.

בואו לדבר על זה בפורום חרדות ופוביות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום