גידולי הלשון והגרון: תפסיקו לעשן

(0)
לדרג

גידולי הלשון והגרון שכיחים בקרב מעשנים וצורכי אלכוהול, אבל גם באנשים שנדבקו באופן אוראלי בווירוס הפפילומה. הבשורות הטובות הן שאבחון מוקדם מביא ל-90% ריפוי

מאת: ~~ד"ר אבי חפץ~~

הלשון היא איבר שרירי, שמצופה רירית שטוחה, המכסה את כל מערכת הנשימה והבליעה העליונות. הרירית שומרת על המבנים (שרירים) העמוקים יותר ולכן גם חשופה לחומרים מסרטנים שנמצאים באלכוהול וניקוטין. הלשון מתחילה בפה ומסתיימת בכניסה לגרון(אזור מיתרי הקול) - שם נעשה פיצול בין הקנה המוביל לריאות לבין הוושט שמובילה לקיבה. הגרון ממוקם במרכז הצוואר ומקשר בין הלוע לקנה, הוא משמש הן כאיבר נשימה והן כאיבר קול. מסתבר כי 90% מן החולים בסרטן הלשון והגרון, הינם מעשנים.

מה גורם להיווצרות הגידולים בלשון ובגרון?

רובם המוחלט של הגידולים שמופיעים בגרון ובלשון, מקורם באותה רירית שמצפה את כל מערכת הנשימה והבליעה העליונות. הסיבות העיקריות להופעת הגידולים הללו הן עישון, צריכת אלכוהול ולאחרונה, גם וירוס הפפילומה. השילוב בין עישון ואלכוהול הינו סינרגיסטי דהיינו שילוב שניהם הינו יותר מסיכום של כל אחד בנפרד.

החומרים המסרטנים באים במגע עם הרירית, ואלו גורמים לשינוי גנטי המוביל להתחלקות תאים באופן בלתי מבוקר ולגידול סרטני. הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת החשיפה למסרטנים ובמניעת היווצרותו של הגידול באמצעות הפסקת עישון וצריכת אלכוהול.

גידולי לשון וגרון (אילוסטרציה צילום: shutterstock)
גידולי לשון וגרון (אילוסטרציה צילום: shutterstock)

האם יש גורמים נוספים למחלה?

כפי שכבר ציינו, עישון ואלכוהול הם הגורמים הדומיננטיים. אך בשנים האחרונות עולה הגורם השלישי, באופן משמעותי ודרמתי בחלל הלוע, והוא וירוס הפפילומה. זהו וירוס שמוכר בעיקר עקב פפילומות שהוא נקשר אליהן בצוואר הרחם. הוירוס עובר במגעים אורליים לאזור הגרון וגורם לסרטן הלוע. דוגמא מוכרת היא השחקן מייקל דגלאס, שחלה בסרטן הלוע בעקבות וירוס זה.

כיצד מזהים את הגידולים בלשון ובגרון?

גידול בלשון יתבטא כנגע גידולי ומכוייב בלשון. בד"כ בגודל כ 2-3 ס"מ אך יכול להגיע לגדלים גדולים יותר ( 4-5 ס"מ). יכול לדמם ולכאוב מאוד. חשוב לא להתבלבל בינו לבין אפטה גדולה, למעשה אפטה שלא חולפת תוך 3 שבועות חייבת בדיקה מעמיקה.

גידולי הגרון, תלויי מיקום. אם הם על מיתרי הקול אזי הקול הופך מיד לצרוד ואז הגידול מתגלה במהרה. אך אם הגידול מרוחק ממיתרי הקול, הוא יכול לגדול מאוד עד לאבחונו, כיוון שקשה לאתרו. בשלב מתקדם של סרטן הגרון, יגרמו קשיי בליעה, ירידה במשקל וכאבים שמקרינים לאוזן.

מה עושים במקרה של חשד?

מגיעים להיבדק אצל רופא א.א.ג בבדיקה שגרתית. את הגידול ניתן לזהות כבר ממראה עיניים, אך כמובן שאחריות הרופא לבצע מידית ביופסיה ובדיקה אנדוסקופית, על מנת לקבל תמונת מצב ברורה. משמע, האבחנה בהסתכלות היא בסבירות גבוהה ביותר, אך מחייבת בדיקה פתולוגית ולא ניתן לטפל לפניה.

מיהי האוכלוסייה הנמצאת בסיכון למחלה?

המחלה שכיחה בקרב מעשנים וצורכי אלכוהול. קרוב ל-90% מן החולים הללו מעשנים או שותים אלכוהול באופן תדיר וקבוע. כן אוכלוסיית חולים שחלתה בעבר בסרטן הלשון והלוע והחלימה מצוייה בסיכון גבוה ללקות בסרטן נוסף ללא קשר לראשון. בד"כ גידול שניוני זה יהיה אגרסיבי יותר מהראשון.

מה קורה לאחר האבחון?

גידולים אלו נוטים לצמוח במהירות ולכן צריך מיד לאבחן ולקבוע תכנית טיפולים. אחרי האבחנה בגידול לשון קטנים, אין צורך בבדיקה מקדימה, מבצעים ניתוח וכריתה של חלק קטן מהלשון. בדרך כלל תבוצע גם כריתה של בלוטות לימפה, הנמצאות בסיכון לגרורות. החולה, יכול כבר אחרי שבוע לאכול, לדבר ולחזור לשגרת חייו, הנתון החיובי הוא שסיכויי ההבראה הם 90% .

לעומת זאת, אם מדובר בגידול בשלב מתקדם, הניתוח מצריך כריתה של חלק גדול של הלשון, ולכן מבצעים כריתה עם שחזור מידי עם רקמה מאותו האדם. את הרקמה לוקחים, בדרך כלל, מהירך ומשתילים ומחברים את כלי הדם דל הרקמה לכלי הדם בצוואר. האיבר מקבל אספקת דם טובה וכך אין דחייה של המתלה. ניתוח זה נקרא ניתוח מתלה חופשי. ולוקח בין 8-12 שעות ומצריך לפחות 2 צוותים (כורת ומשחזר) בעלי מיומנות גבוהה. הצלחת הניתוח תלויה במיומנותם.

במקרים אחרים, בלתי נתיחים, או במקרה שמיקום הגידול הוא בגרון והאופציה היא כריתת גרון מלאה, מבצעים טיפולי קרינה וכימותרפיה. היתרון הוא במניעת ניתוח, עם זאת תופעות הלוואי עלולות להיות קשות יותר. בגידולי גרון במיתרי הקול ניתן לטפל באמצעות לייזר דרך הפה.

כיצד מאתרים חולה עם גידול הנובע מווירוס הפפילומה?

הגידול מופיע, על פי רוב באזור הלשון האחורית (בסיס הלשון). חייבים לחשוד, בייחוד אם מדובר באדם צעיר, לא מעשן ולא צורך אלכוהול (המקורהוא וירוס הפפילומה). גידולים אלו רגישים לקרינה ולכן זהו הטיפול היעיל ביותר עבורם, ניתוח יערך רק במקרים קשים שלא הגיבו לטיפול קרינתי.

מהם סיכויי ההישרדות?

בגילוי בשלב מוקדם - 90% , בשלב מאוחר 30-40%. במקרים לא נתיחים עם גרורות עוד פחות מכך.

מהם סיכויי הישנות המחלה?

גידולי לשון אשר מאותרים בשלב מוקדם, הם בעלי סיכויי הישנות של 10%. גידולים בשלב מתקדם, הינם בעלי סיכויי הישנות של 50% - 60% ולכן לאחר הניתוח, מבצעים טיפול קרינה ומורידים משמעותית את סיכויי ההישנות.

מקרה דוגמא

אהרונוב יקיר, מועמד פרס נובל בפיזיקה, עבר כריתת לשון ושיחזור עם מתלה חופשי, לאחר שחלה בסרטן הלשון בעקבות עישון. פרופסור יקיר שוחרר לביתו ולשגרתו כעבור כשבוע, וכיום 3-4 שנים מאוחר יותר, הוא בריא לחלוטין.

שורה תחתונה

לחולים שהחלימו מן המחלה, חשוב מאוד לבצע מעקב קבוע ומסודר, כיוון שיש סיכוי מוגבר לחלות בגידולים אחרים (בעקבות צריכת חומרים מסרטנים). כמו כן, יש חשיבות מכרעת להפסקת עישון וצריכת אלכוהול. אחוזי ההישנות עולים משמעותית בחולים שהמשיכו לעשן ולשתות לעומת חולים שהפסיקו.

ד"ר אבי חפץ הוא מומחה לניתוחי ראש וצוואר, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר בא.ר.ם - המרכז לרפואת א.א.ג. וניתוחי ראש וצוואר באסותא

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום גידולי ראש צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום